Melonnan ja soudun olympiakarsinnoissa suomalaisittain paljon jännitettävää

12.5.2016 Melonta Soutu Yleinen

Melonnassa ja soudussa on suomalaisittain erityisen paljon pelissä ensi viikolla, kun lajien olympiakarsinnoissa ratkotaan viimeisiä paikkoja Rion olympialaisiin. Melonnassa paikat ovat jaossa Duisburgissa 18. –19. toukokuuta, soudun Luzernissa 22. –24. toukokuuta.

Melonnassa olympiapaikkoja tavoittelevat Niklas Vettanen (kajakkiyksikkö, 200 m), Miika Dietrich (kajakkiyksikkö, 1000 metriä) sekä Jeremy Hakala- Miika Nykänen (kajakkikaksikko, 1000 m). Soudussa vastaavasti Robert Ven (yksikkö), Ulla Varvio–Eeva Karppinen (pariairokaksikko) ja Antti Kilpeläinen–Joel Naukkarinen (perämiehetön kaksikko).

Ratamelonnassa osa olympiapaikoista on jaettu viime vuoden MM-kilpailuissa, ja loput jaetaan maanosakarsinnoissa. Euroopan maanosakarsinnasta Duisburgista Rioon tiensä lunastaa varmuudella voitolla kaksikossa ja kahden joukkoon sijoittumalla yksikössä. Koska monet melojista kilpailevat useammassa alusluokassa ja sama urheilija voi hankkia vain yhden maapaikan, paikkoja tulee jonkun verran jakoon myös niin sanotun takaisinlaskennan kautta. Siksi yksikössä esimerkiksi kolmas tai neljäs sijakin voi tuoda paikan.
Suomella on nuori joukkue, jossa kolmella aluksella oma hyvä taso riittää A-finaaliin. Siitä eteenpäin kaikki on mahdollista.
”Suomalaisittain tilanne näyttää kohtuuhyvältä, sillä kaikki urheilijat ovat pysyneet terveenä. Belgian testivetojenkin perusteella kaikki kolme alustamme ovat aikaisempaan tasoonsa nähden hyvässä vauhdissa. Mielenkiintoisista ennakkoasetelmista lähdetään Duisburgiin, mutta meille se on kauden ensimmäinen kilpailu, joten muiden tilannetta ei vielä tiedetä”, ratamelonnan valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen sanoo.
Soudussa kansainvälistä vertailupohjaa on jo tältä vuodelta maailmancupista ja EM-kilpailuista. Luzernin olympiakarsintaregatassa on suomalaisten luokissa sekä Euroopan maaosakarsinta miesten yksikössä että viimeinen olympiakarsinta molemmissa kaksikoissa. Miesten yksikössä olympiapaikka on jaossa kolmelle parhaalle, kaksikoissa jaossa molemmissa luokissa kahdelle parhaalle.
”Suomalaisittain kausi on lähtenyt hyvin käyntiin. Jokaisella kolmella venekunnallamme on realistiset mahdollisuudet olympiapaikkaan”, soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen sanoo.

Suomen joukkueet:

Ratamelonnan olympiakarsinnat Duisburgissa:
MK1 200m: Niklas Vettanen
MK1 1000m: Miika Dietrich
MK2 1000m: Jeremy Hakala- Miika Nykänen

Soudun olympiakarsinnat Luzernissa:

M1x: Robert Ven
W2x: Ulla Varvio–Eeva Karppinen
M2-: Antti Kilpeläinen–Joel Naukkarinen

Lisätietoja kilpailuista:
Duisburg: http://www.kanuduisburg.de/WorldCup2016/
Luzern: www.worldrowing.com