Varvio ja Karppinen sekä Ven kahdeksansia EM-souduissa

8.5.2016 Yleinen

Suomen Melonta- ja Soutuliiton tiedote 8.5.

Varvio ja Karppinen sekä Ven kahdeksansia EM-souduissa

Soudun EM-kilpailuissa Saksan Brandenburgissa soudettiin sunnuntaina A- ja B-finaalit. Suomalaissoutajista Ulla Varvio ja Eeva Karppinen, Robert Ven sekä Juho-Pekka Petäjäniemi taistelivat sijoituksista 7.-12. aamun B-finaaleissa.

Naisten pariairokaksikossa Ulla Varvio ja Eeva Karppinen soutivat tasapainoisen soudun. Kaksikko sijoittui toiseksi reilun sekunnin päähän voittajasta eli kaksikon loppusijoitus oli kahdeksas. B-finaalin voiton vei Kreikan Aikaterini Nikolaidou ja Sofia Asoumanaki, jotka olivat vuoden 2015 MM-kilpailuissa hopealla.

Suomen Robert Ven taisteli B-finaalin voitosta miesten yksikössä. Loppumetreillä Ranskan Cedrik Berrest oli vahvempi ja Ven sijoittui B-finaalin toiseksi. Venin loppusijoitus oli siis kahdeksas. Ranskalainen B-finaalin voittaja on arvokisamitalisti miesten parikaksikosta, mutta kisasi nyt yksikköluokassa.

Miesten kevyessä yksikössä Juho-Pekka Petäjäniemi souti nousujohteisen soudun. Petäjäniemi oli B-finaalin kuudes eli sijoittui kokonaistuloksissa kahdenneksitoista. B-finaalin voiton vei Nedelcho Vasilev Bulgariasta.

– Suomalaisvenekunnilta päivän kisavedot olivat hyviä suorituksia. Eilen pääsy A-finaaliin oli etenkin Robertilla sekä Ullalla ja Eevalla lähellä.  Venekunnat ovat hyvässä vauhdissa ja uskonkin, että kaikki pystyvät vielä parantamaan vauhtiaan seuraavissa kilpailuissa, toteaa soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen.

Suomalaissoutajien kausi jatkuu kahden viikon päästä viimeisessä olympiakarsintaregatassa Luzernissa 22.-24.5. Yksikössä paikka on jaossa karsintaregatan kolmelle parhaalle ja kaksikossa kahdelle parhaalle venekunnalle.

Tulokset kokonaisuudessaan: http://www.worldrowing.com/events/2016-european-rowing-championships/schedule-results

Urheilijaprofiilit ja linkit urheilijoiden omille sivuille: http://www.melontajasoutuliitto.fi/maajoukkue/soudun-valmennusryhmatoiminta/urheilijaprofiilit/

Soutumaajoukkueen facebook-sivut: https://www.facebook.com/Soutumaajoukkue/

Lisätietoja: