Olympialaisten kilpailut käynnissä Rion vesillä

8.8.2016 Kilpailu Yleinen

Rion olympialaisten kilpailut soudun osalta alkoivat lauantaina 6.8. Jännittävä kisaviikko huipentuu keskiviikosta lauantaihin kilpailtaviin finaaleihin. Finaalit aloitetaan pariaironelosten lähdöillä ke 10.8. Kisaviikon päättävät yksiköiden ja kahdeksikoiden finaalit la 13.8.

Dramatiikkaa ei olympiasouduista puutu. Ensimmäinen kisapäivä käytiin varsin haastavissa olosuhteissa. Rion Lagoa Rodrigo de Freitas -järvellä puhaltava sivutuuli teki soudun erittäin vaikeaksi. Myrskytuulet peruuttivat lähdöt kokonaan sunnuntailta, mutta kisat jatkuvat maanantaina.

Soutu ja melonta järjestetään Rion olympialaisissa näyttävällä ja keskeisellä paikalla. Rion soutu- ja melontarata sijaitsee Copacabanan rannan lähellä ja taustalla siintää mm. kuuluisa Kristus-patsas.

Olympialaisten soutuja voi seurata livelähetyksenä mm. Ylen Rio Areenasta. Ajantasaista kilpailutietoa löytää myös kansainvälisen lajiliiton FISAn sivuilta www.worldrowing.com.

Suomalaissoutajia ei Rion olympiavesillä nähdä.

Soudun jälkeen Lagoa-stadionilla aloittavat ratamelojat kilpailunsa maanantaina 15.8.

Kanoottipujottelun olympiamitalit puolestaan ratkotaan 7.-11.8. Finaalilähtöjä on tiistaista torstaihin. Kanoottipujottelun kilpailukeskuksena toimii Whitewater Stadium.

Melonnan kilpailut näkyvät kokonaisuudessaan Ylen Rio Areenassa. Kansainvälisen lajiliiton ICF:n sivuilta löytää myös uusimmat olympiauutiset osoitteessa www.canoeicf.com.