Soudun Euroopan mestaruudet ratkotaan Brandenburgissa 6.–8.5.

4.5.2016 Soutu Yleinen

Suomen Melonta- ja Soutuliiton tiedote 4.5.

Soudun Euroopan mestaruudet ratkotaan Brandenburgissa 6.–8.5.

Soudun EM-kilpailut järjestetään Brandenburgissa Saksassa 6.–8.5. Kilpailussa on mukana seitsemän suomalaisurheilijaa. Robert Ven kilpailee miesten yksikössä (M1x), Johanna Haavisto naisten yksikössä (W1x), Juho-Pekka Petäjäniemi miesten kevyessä yksikössä (LM1x), Ulla Varvio ja Eeva Karppinen naisten pariairokaksikossa (W2x) sekä Antti Kilpeläinen ja Joel Naukkarinen miesten perämiehettömässä kaksikossa (M2-).

– EM-kilpailut toimivat hyvänä kenraaliharjoituksena kolmen viikon päästä kisattavaa Luzernin olympiakarsintaa silmällä pitäen. Näihin kilpailuihin ei ole harjoituksellisesti paljon herkistelty, mutta seuraan mielenkiinnolla suomalaissoutajien vauhtia suhteessa eurooppalaisiin kilpakumppaneihin, toteaa soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen.

Mukana naisten pariairokaksikon kilpailuissa on Suomen Ulla Varvion ja Eeva Karppisen lisäksi mm. viime vuoden Euroopan mestaruuskisojen kärkikolmikko. Miesten yksikössä Robert Ven saa vastaansa hallitsevan maailmanmestarin Tsekin Ondrej Synekin. Naisten yksikössä viivalle asettuvat Johanna Haaviston lisäksi monikertaiset arvokisamitalistit Ekaterina Karsten ja Mirka Knapkova. Miesten perämiehettömässä kaksikossa Antti Kilpeläinen ja Joel Naukkarinen kisaavat mm. viime vuoden MM-pronssimitalisteja Serbiaa vastaan. Miesten kevyessa yksikössä Juho-Pekka Petäjäniemi testaa vauhtiaan mm. viime vuoden MM-hopeamitalistia vastaan.

Kaiken kaikkiaan mukana on yli 500 urheilijaa 34 Euroopan maasta.

Kilpailujen alkuerät soudetaan perjantaina aamupäivällä. Perjantai-iltapäivällä soudetaan mahdollisia keräilyeriä. Lauantaina vuorossa ovat välierät sekä C-finaalit. B- ja A-finaalit soudetaan sunnuntaina.

Kisojen liveseuranta ja tulokset osoitteessa: http://www.worldrowing.com/

Urheilijaprofiilit ja linkit urheilijoiden omille sivuille: http://www.melontajasoutuliitto.fi/maajoukkue/soudun-valmennusryhmatoiminta/urheilijaprofiilit/

Soutumaajoukkueen facebook-sivut:    https://www.facebook.com/Soutumaajoukkue/

Lisätietoja: