Soudun maailmancupin ensimmäisenä päivänä hyvää suomalaisvauhtia

15.4.2016 Soutu Yleinen

Suomen Melonta- ja Soutuliiton tiedote 15.4.

Robert Ven hyvässä vauhdissa soudun maailmancupin ensimmäisenä kilpailupäivänä

Kauden ensimmäinen soudun maailmancup käynnistyi Italian Varesessa alkuerillä ja keräilyerillä. Suomen Robert Ven osoitti hyvää kevätkuntoa. Perjantaiaamun alkuerissä Ven souti alkueränsä toiseksi ja hävisi vajaan sekunnin viime vuoden MM-kisojen A-finalistille Kuuban Angel Furnier Rodriguezille. Iltapäivällä Ven souti keräilyerässään ylivoimaiseen voittoon ajalla 6.55,54 ja jatkaa huomenna soutuja välierissä. Välierien kolme parasta etenee A-finaaliin.

Naisten pariairokaksikko Ulla Varvio ja Eeva Karppinen sijoittui alkuerässään neljänneksi ajalla 7.09,31. Erävoiton vei Puolan kaksikko. Suomalaisnaisten soudut jatkuvat keräilyerässä lauantaina. Miesten perämiehettömässä kaksikossa venekunta Antti Kilpeläinen ja Joel Naukkarinen aloitti sijoittuen alkuerässään neljänneksi. Iltapäivän keräilyerässä kaksikko kamppaili välieräpaikasta, mutta joutui taipumaan eränsä neljänneksi. Kaksikko hakee hyvää sijoitusta lauantain C-finaalissa (sijat 13.-18.).

Naisten yksikössä Johanna Haavisto souti uransa ensimmäisessä maailmancupin osakilpailussa. Johanna oli alkueränsä viides. Keräilyerässään Haavisto souti neljänneksi. Hänen kisansa jatkuu D-finaalissa lauantaina. Juho-Pekka Petäjäniemi on totuttu näkemään aikaisempina vuosina kevyessä kaksikossa, mutta hän debytoi nyt maailmancup-tasolla miesten kevyessä yksikössä. Petäjäniemi souti alkuerässään neljänneksi. Myös Petäjäniemi jatkaa finaalipaikan tavoittelua lauantaina keräilyerässä.

– Suomalaissoutajien osalta kokonaisuus meni mukavasti. Robert souti hyvin ja oli itse tyytyväinen erityisesti aamun alkueräsoutuunsa. Iltapäivän keräilyerissä keli oli nopea, mutta teknisesti haastava. Osa suomalaisvenekunnista valitteli hienoista tahmeutta alkuerissä, mutta joukkueella on positiivinen vire ja varmasti kierroksia saadaan lisää huomisen päivän starteissa, analysoi soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen.

Kisojen liveseuranta ja tulokset osoitteessa: http://www.worldrowing.com/

Urheilijaprofiilit ja linkit urheilijoiden omille sivuille: http://www.melontajasoutuliitto.fi/maajoukkue/soudun-valmennusryhmatoiminta/urheilijaprofiilit/

Soutumaajoukkueen facebook-sivut: https://www.facebook.com/Soutumaajoukkue/

Lisätietoja: