Suomalaissoutajille kaksi nelossijaa soudun maailmancupissa Varesessa

17.4.2016 Soutu Yleinen

Suomen Melonta- ja Soutuliiton tiedote 17.4.

Ulla Varvio ja Eeva Karppinen neljänsiä naisten pariairokaksikossa ja Robert Ven neljäs miesten yksikössä soudun maailmancupissa

Soudun maailmancupin kauden ensimmäinen kilpailu päättyi Italian Varesessa hienoihin suomalaissuorituksiin. Naisten pariairokaksikossa Ulla Varvio ja Eeva Karppinen taistelivat loppuun asti ja sijoittuivat neljännelle sijalle. Pronssimitali jäi reilun sekunnin päähän. Voiton vei Puolan Magdalena Fularczyk ja Natalia Madaj, jotka olivat vuoden 2015 MM-kilpailuissa neljänsiä.

– Vielä pitää parantaa vauhtia, vaikka finaalisoutu olikin ihan ok. Kisa kisalta soutu tuntuu paremmalta, kertoi kaksikon tahtisoutaja Eeva Karppinen.

Miesten yksikössä Robert Ven onnistui hienosti uransa ensimmäisessä maailmancupin A-finaalissa. Ven sijoittui neljänneksi Kroatian Damir Martinin, Kuuban Angel Fournier Rodriguezin ja Belgian Hannes Obrenon takana.

– Fiilis on ollut hyvä koko viikonlopun. Tänään finaalisoutu oli tasapainoinen. Keli oli hidas, joten alussa lähdin rauhassa, mutta etenkin kolmas 500 m tuli hyvin. Lopussa olisi voinut saada vieläkin enemmän irti. Mitali jäi harmittavan lähelle, joten tästä sai mukavasti taistelutahtoa. Ruuvia pystyy kiristämään vielä tuleviin kisoihin, tyytyväinen Robert Ven kertoi kisan jälkeen.

– Olen tyytyväinen kevään ensimmäisen maailmancupin suorituksiin. Urheilijat ovat hyvässä vauhdissa ja olemme aikataulussa kohti kesän muita kisoja. Naisten kaksikko on parantanut vauhtiaan veto vedolta ja Robert on vakiinnuttanut tasonsa korkealle, kertasi soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen.

Pitkän avovesileirityksen jälkeen soutajat palaavat Italiasta koti-Suomeen. Suomalaissoutajien kausi jatkuu EM-kilpailuilla 6.-8.5. Saksan Brandenburgissa ja olympiakarsintaregatalla 22.-24.5. Luzernissa Sveitsissä.

Urheilijaprofiilit ja linkit urheilijoiden omille sivuille: http://www.melontajasoutuliitto.fi/maajoukkue/soudun-valmennusryhmatoiminta/urheilijaprofiilit/

Soutumaajoukkueen facebook-sivut: https://www.facebook.com/Soutumaajoukkue/

Lisätietoja:

soudun valmennuspäällikkö
Ilona Hiltunen

Sunnuntain tuloksen suomalaisten osalta:

Naisten pariairokaksikko, A-finaali

1. POL, Magdalena Fularczyk – Natalia Madaj, 7.19,82