Vettanen ja Hakala-Nykänen loppukilpailuun Duisburgissa

18.5.2016 Kilpailu Yleinen

Kaksi kolmesta suomalaisaluksesta selvitti tiensä loppukilpailuun ratamelonnan olympiakarsinnoissa Duisburgissa. Yksikössä Niklas Vettanen oli 200 metrillä alkueränsä viides ja välieränsä toinen, mikä toi paikan loppukilpailuun. Kaksikossa Jeremy Hakala ja Miika Nykänen sijoittuivat alkuerän seitsemänneksi ja välierässä samoin toiseksi. Loppukilpailut melotaan torstaina iltapäivällä.

Vettanen epäonnistui alkuerässään hieman startissa, mutta välierän onnistuminen ja loppukilpailupaikka jättivät hyvän mielen.

”Hyvä fiilis jäi, kun pääsi finaaliin ja pystyin alkuerän takertelun jälkeen vetämään huomattavasti paremman vedon välierässä. Välierä oli hyvä veto, alkuerässä oli vähän takertelua. Tunaroin startin ja iski vähän paniikkia, kävi aika paljon kaikenlaista. Tunnin verran aikaa oli rannalla vetojen välissä nollailla ajatukset ja miettiä, missä meni vikaan. Analysoinnit menivät oikeaan, pystyin korjaamaan. Huomenna sitten vielä paremmin”, Niklas Vettanen summasi.

”Alkuerä oli hyvä, pääsimme hyvin liikkeelle. Menimme vedosta vetoon aika korkealla frekvenssillä, himmasimme sitten lopussa, kun näimme kärjen olevan sen verran irrallaan. Otimme siinä vähän iisiä välierää ajatellen. Välierässä lähdimme taistelemaan alusta asti. Saimme hyvän liu’un ja rentouden tekemiseen. Startissa jos huomenna pääsemme vielä vähän paremmin liikkeelle, olemme alkumetreiltä lähtien mukana taistelemassa”, Jeremy Hakala kommentoi kaksikon menoa.

Suomalaisista Miika Dietrich karsiutui harmittavasti loppukilpailusta 1000 metrillä. Loppukilpailupaikka karkasi häneltä 250 metriltä.

Valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen oli päivän päätteeksi tyytyväisin mielin, vaikka Dietrichin putoaminen loppukilpailusta harmittikin.

”Kun ennen kisoja puhuin kolmesta suomalaisaluksesta finaalissa, en kovin väärässä ollut. Miikakin on fyysisesti ja melontavauhdiltaan tosi hyvässä kunnossa. Harmi, sillä ihan vaan uusimalla alkuerän, vetämällä samalla tasolla, Miikakin olisi ollut finaalissa. Kunnossa kaveri on, ja siitä olen iloinen. Kaksikko tuli välierässä nätisti koko matkan, siitä on hyvä jatkaa huomiseen. Niklaksen alkuerä oli tosi vaikeaa startin jälkeen, mutta hän tuli silti kelvollisella ajalla. Välierä oli häneltä erittäin hyvä. Samanlaisella tai tuosta vähän petraamalla kamppailee varmasti kohtuuhyvistä sijoituksista finaalissa”, Pitkänen summasi.

Torstaina Hakala ja Nykänen melovat loppukilpailussa klo 14.30 ja Vettanen klo 14.48 Suomen aikaa.

Tulokset:

Duisburg:

Melonnan olympiakarsinta:

K1, 200 m:
Alkuerä 2: 1) Aleksejs Rumjancevs Latvia 34,710,…5) Niklas Vettanen Suomi 36,201. Alkuerien voittajat suoraan loppukilpailuun, 2.-7. välieriin.
Välierä 1: 1) Bence Horvath Unkari 35,126, 2) Vettanen 35,657. Kolme parasta loppukilpailuun.

K1, 1000 m:
Alkuerä 3/3: 1) Olek Kuharjik Ukraina 3.30,757,…3) Miika Dietrich Suomi 3.32,830.
Alkuerien voittajat suoraan loppukilpailuun, 2.-7. välieriin.
Välierät, erä 2: 1) Michael Fitzsimon Irlanti 3.31,453,…7) Dietrich 3.38,228. Kolme parasta finaaliin, Dietrich karsiutui.

K2, 1000 m:
Alkuerä 2: 1) Tibor Hufnagel-Bence Dombvari Unkari 3.10,105…7) Jeremy Hakala-Miika Nykänen Suomi 3.18,351. Kolme parasta suoraan finaaliin, 4-7 sekä yksi ajoilla välierään
Välierä: 1) Oleg Sinjavin-Maxim Spesivtsev Venäjä 3.17,520, 2) Hakala-Nykänen 3.17,763. Kolme parasta loppukilpailuun.

Tulokset:

Ratamelojien urheilijaprofiilit: http://www.melontajasoutuliitto.fi/maajoukkue/ratamelonnan-valmennusryhmatoimi/urheilijaprofiilit/
Lisätietoja:
Ratamelonnan valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen +358 400 355 523