100 suomalaista vesistötekoa -kampanja loppusuoralla – äänestykseen valittiin 10 ehdokasta

8.9.2017 Yleinen

Äänestykseen valittiin 10 ehdokasta – aikaa äänestämiselle 18.9.2017 asti

Alkuvuodesta 2017 käynnistetyn 100 suomalaista vesistötekoa -kampanjan tavoitteena on ollut lisätä tietoisuutta Suomen vesistöjen tilasta ja niiden kunnostustarpeista sekä kannustaa meistä jokaista vaalimaan tätä merkittävää kansallisomaisuuttamme.

Vesistötekoja kerättiin elokuun loppuun asti ja mukaan saatiin vaikuttava lista erilaisia tekoja, joista raati on nyt valinnut äänestykseen kymmenen ehdokasta. Raati koostui Suomen rotareiden, Suomen Melonta- ja Soutuliiton, Suomen vesiensuojeluyhdistysten liiton ja Suomen ympäristökeskuksen edustajista.

Valinnat olivat vaikeita, sillä kaikki vesistöjen hyväksi ilmoitetut teot ovat hienoja osoituksia siitä, miten yhdessä tehden saadaan aikaan merkittäviä parannuksia ympäristössämme. Raati painotti valinnoissaan innostavuutta ja ympäristökasvatuksellisia näkökohtia. Ehdokkaat pyrittiin valitsemaan siten, että ne edustavat erilaisia kunnostuskohteita ja tapahtumia eri puolilta Suomea

Tutustu raadin valitsemiin tekoihin avaamalla äänestyslomake ja
äänestä suosikkiasi 18.9.2017 mennessä.

• Haja-asutusalueen käymälä- ja pesuvedet –tiedotusvideo
  • Honkalanrannan luonnonsuojelualue
  • Hormajärven kunnostus
  • Iijokisoutu
  • Itämeri kiittää – Östersjön tackar 2016-18
  • Jäälinjärven talkookunnostukset
  • Pitkäniitun kosteikko
  • Söderfjärdenin maatalousmaiden säätösalaojitushanke
  • Vapaaehtoistoiminta suuren öljyonnettomuuden torjunnassa Natura-vesistössä
  • Vetelin Räyringin osakaskunnan kunnostushankkeet

Eniten ääniä saaneet kolme tekoa palkitaan Silakkasoudun yhteydessä 1.10.2017

Eniten ääniä saaneet kolme tekoa palkitaan Helsingissä 1.10.2017 järjestettävän Silakkasoutu-tapahtuman yhteydessä. Silakkasoudun ohjausryhmä arpoo lisäksi yhteystietonsa antaneiden äänestäjien kesken kolme risteilylahjakorttia.

Töölönlahdelta Kauppatorille suuntaava Silakkasoutu on rotarien järjestämä hyväntekeväisyystempaus, jolla kerätään varoja vesiensuojelutyöhön. Tapahtuman suojelijoiksi ovat lupautuneet tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.

Äänestysaikaa on vain 18.9.2017 asti, joten nyt kannattaa toimia nopeasti! Äänestä täällä.

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvassa 100 suomalaista vesistötekoa -kampanjassa nostetaan esiin eri puolilla Suomea toteutettuja tai suunniteltuja vesiensuojelu- ja vesienhoitotoimia. ​Suomen Melonta- ja Soutuliitto on mukana kampanjassa.