Kolme suomalaissoutajaa avaa mc-kautensa Linzissä viikonloppuna

20.6.2018 Soutu Yleinen

Soudun maailmancup jatkuu viikonvaihteessa Itävallan Linzissä, jossa kilpailee neljä suomalaissoutajaa.

Nelikosta vain miesten yksikössä soutava Robert Ven avasi maailmancup-kautensa jo Belgradissa, miesten kevyessä yksikössä kilpaileva Joonas Petäjäniemi sekä miesten kevyessä pariairokaksikossa soutavat Juho-Pekka Petäjäniemi sekä Kasper Hirvilampi avaavat kansainvälisen kautensa Linzissä.

– Tänä vuonna on soututekniikka parantunut harjoituksissa, tavoite olisi saada kehitys siirtymään myös kisavauhtiin. Helmikuussa poikkeuksellinen sairastelu näkyi keväällä kunnossa, mutta sitä on saatu nopeasti jo nousemaan ylöspäin. Hapenotto ei silti liene vielä aivan huipputasolla, mutta omia ennätyksiä on kuitenkin jo rikottu vesillä. Näillä eväillä tavoittelen B-finaalipaikkaa, ja omaa ennätystä jos myötätuuli osuu kohdalle, Joonas Petäjäniemi sanoo.

Hirvilammella on takanaan harjoituksellisesti hyvä talvi ja kevät.

– Kuntoni on paperilla testien ja alkukauden kilpailuiden perusteella parempi kuin aiemmin ja olenkin parantanut ennätyksiäni eri testeissä talven ja kevään mittaan. Erityisesti aerobinen pohjani on kehittynyt, jonka pitäisi näkyä parempana jaksamisena startista starttiin. Nyt tuo parempi pohjakunto pitää saada realisoitua kansainvälisiin kilpailuihin, hän sanoo.

Hirvilampi sanoo, että ensimmäinen maailmancupin osakilpailu on aina jännittävä. Hän odottaa tiukkaa kilpailua.

– Kaksikon soutaminen on aina haastavaa mutta olen nauttinut soudusta enemmän tänä vuonna jopa kuin aiempina vuosina. Kaksikon ollessa ainoa olympiaohjelmassa oleva kevyen veneluokka on taso varmasti korkea. Jokaisesta sijasta saa varmasti soutaa ja onkin hyvä nähdä missä menemme suhteessa muihin, Hirvilampi sanoo.

Samansuuntaisin miettein on myös Juho-Pekka Petäjäniemi, jonka harjoittelu on sujunut nousujohtaisesti.

– Painoon suhteutettu aerobinen tehontuotto on parantunut viime vuodesta. Soudan nyt kevyttä kaksikkoa kun viime vuonna olin kevyessä yksikössä. Olemme löytäneet Kasperin kanssa hyvin yhteisen rytmin. Avauskisassa on aina pieni arvoitus miten muut vetävät, mutta lähdemme antamaan omaa parastamme ja taistelemme joka sijoituksesta täysillä, hän sanoi.