Ven ja Petäjäniemi C-finaalin, kevyen pariairokaksikon miehet D-finaaliin

22.6.2018 Yleinen

Robert Venin suoritukset olivat suomalaisittain avauspäivän parasta antia soudun maailmancupissa Itävallan Linzissä. Ven selvisi puolivälierään, josta tie vei C-finaaliin.

–  Ihan hyvä päivä takana, vaikka sijoitus taas pieni pettymys. Oli aika huono valmistautuminen, kun oli ensimmäisestä maailmancupista palautumisongelmia ja muutenkin vähä hankalat pari viikkoa terveyden kanssa. Kuitenkin kärki on lähempänä kuin ekassa mc:ssä eikä enää kovin kaukana, joten hyvin mielin eteenpäin, Ven tuumi.

Miesten kevyen pariairokaksikon Kasper Hirvilampi–Juho-Pekka Petäjäniemi päivässä oli paljon positiivista jatkoa ajatellen. Kaksikko aloitti soutamalla erässään viidenneksi, mikä toi paikan keräilyerään. Keräilyerän neljäs sija vei suomalaisduon D-finaaliin.

– Meidän menomme oli tähän väliin ihan hyvää ja lupauksia antavaa jopa. Parempaa kuin mitä tulokset kertovat mielestäni ja pienillä parannuksilla nostamme sijoituksiamme hyvin. Kokonaisuutena kuitenkin soudun isoihin maihin kuten Saksaan ero on ihan kohtuullinen meidän kilometreillä ja noista sekuntiluvuista saamme hyvin nipistettyä pois yhteissoudulla ja tekniikan hiomisella. Kuntoa toki unohtamatta, Kasperi Hirvilampi summasi.

Suorituksissa oli paljon positiivista perjantainakin, vaikkei toivottua tulosta tullutkaan.

– Aamun veto oli vähän ”tyhjä”, sillä emme saaneet vetoon kunnon painetta, mutta siihen väliin hyvä avaus. Iltapäivän keräilyyn lähdimme haastamaan a/b-semifinaali paikasta, mutta emme saaneet teknisesti riittävän hyvää soutua todella haastavassa kelissä, jotta olisimme saaneet haastettua kärkeä keräilyssä. Fyysisesti ja henkisesti soudimme kuitenkin hyvin ja soudimme joukkueena, Hirvilampi sanoi.

Samansuuntaisin miettein oli myös toinen osapuoli Juho-Pekka Petäjäniemi.

–  Keli oli haastava, emme saaneet soutua natsaamaan ihan parhaalla tavalla teknisesti yhteen mikä rajoitti vauhtia. Fyysisesti tuntui että latinkia riittää vielä. Ero maailman parhaisiinkaan ei ollut järjetön, mikä luo uskoa jatkoon. Huomenna kun saadaan homma kuntoon niin luvassa on kovaa kyytiä, Petäjäniemi uskoi.

Myös soudun lajipäällikkö Ilona Hiltunen näki päivässä paljon hyvää sekä Venin että kaksikon osalta. Miesten kevyessä yksikössä soutavalla Joonas Petäjäniemellä sen sijaan oli haastavampi päivä alusta lähtien.

– Joonaksella kulki viikko sitten tosi hyvin, mutta tänään hän ei päässyt omalle tasolleen, Hiltunen sanoi.

Petäjäniemi itse oli luonnollisesti harmissaan päivän tuloksista:

– Päivä oli iso pettymys. En saanut kunnolla painetta pidettyä vedossa. Suorituskyky tuntuu romahtaneen kolmessa viikossa. Todella vaikeaa saada enää hyvä lataus huomiselle, mutta yritän löytää vielä tsemppiä yhteen vetoon, Petäjäniemi sanoo.

Suomalaisilla on lauantaina varhainen aamuherätys, sillä C- ja D-finaalit ovat aamupäivän aikana.

Tulokset