Suomalaisnelikko välieriin ratamelonnan MM-kisojen avauspäivänä

23.8.2018 Melonta Yleinen

Netta Malinen meloi hallitusti 1000 metrillä eränsä kakkoseksi ja välieriin.
Miika Nykäselle 1000 metrin alkuerä jätti kaksijakoiset mietteet.
Joona Mäntynen oli todella tyytyväinen omaan vetoonsa, Pauliina Poletin "uintireissuepisodi" toi ylimääräistä haastetta.
Joona Mäntynen oli todella tyytyväinen omaan vetoonsa, Pauliina Poletin “uintireissuepisodi” toi ylimääräistä haastetta.

Suomalaiset aloittivat lupaavasti ratamelonnan MM-kilpailut Portugalin Montemor-o-Velhossa, sillä kaikki neljä urakkansa aloittanutta selvisivät välieriin. Kajakkiyksiköiden 1000 metrillä Netta Malinen oli alkueränsä toinen ja Miika Nykänen eränsä viides, 500 metrillä Joona Mäntynen oli alkueränsä viides ja Pauliina Polet kuudes.

–  Aika hallituntuntuista, hyvältä tuntui melonta. Oli aika napakka vastatuuli, mutta se oli tasaisesti suora vastainen kaikille radoille. Minulla on tänä vuonna vastatuulikisat menneet ihan hyvin, joten ei se varmaan haitannut omaa menoa. Välieristä tulee tosi tasaisia, joten vahvaa omaa vetoa täytyy koittaa hakea. Kova kisa tulee, Malinen sanoi.

Miika Nykäsen mietteet olivat hänen oman vetonsa jälkeen kaksijakoiset.

– Startti oli huono, ja ekat 300 metriä ei ollut ollenkaan hyvää melontaa, sitten aloin saada tatsista kiinni ja loppu tuli tosi nousujohteisesti. Pystyin lopussa vielä runttaamaan muutamasta kaverista ohi ja semifinaaleihin. Loppu oli parempi kuin alku. Semifinaalissa lähdetään täysillä alusta ja sitten katsotaan, paljonko lopussa on vielä voimia jäljellä. Paljon on, Nykänen lupasi.

Joona Mäntynen iloitsi onnistuneesta melonnastaan.

– Todella hyvä. Pystyin hyvän ja vahvan suorituksen vetämään. Oli tosi hyvä kiihdytys, josta pääsin hyvään matkavauhtiin. Viimeinen vääntö jäi pois, mutta välierää ajatellen sain vahvan suorituksen, Mäntynen tuumi.

Pauliina Polet otti ennen kilpailua epäonnisesti vähän uintituntumaakin, mutta kilpailua edeltänyt tapahtuma lähinnä hymyilytti häntä kilpailun jälkeen.

– Ei ollut ihan paras veto minulta, kävin hakemassa vauhtia vähän uintireissun kautta. Se laittoi vähän pasmat sekaisin ja lihakset vähän tukkoon. Siihen nähden ihan kohtuullinen veto, välierässä vaan parempaa. Kunhan saa paremmat lähtökohdat, lähtee startti paremmin, Polet sanoi.

Nelikon videohaastattelut kokonaisuudessaan

Tulokset