Suomalaismelojat mitalivauhdissa Special Olympics -maailmankisoissa

19.3.2019 Yleinen

Hämeenlinnalainen Minna Palonen urakoi kehitysvammaisten Special Olympics -kesämaailmankisoissa Abu Dhabissa maanantaina muiden melojien tapaan kaksi kisamatkaa, kajakkiyksikön 200 metriä ja 500 metriä. Pidempi matka jouduttiin siirtämään maanantaille viikonloppuna vallinneen kovan tuulen vuoksi.

Suomalaismelojat suoriutuivat urakastaan mainiosti. Palonen meloi 200 metrillä pronssia ja 500 metrillä hopeaa, hämeenlinnalainen Mikko Kivikko ja tamperelainen Anni Aalto omissa divisioonissaan pronssia kummaltakin matkalta. Yhteensä Suomen joukkueen, eli Sisujengin kolme melojaa kauhoivat siis yhden päivän aikana kuusi mitalia.

Vaikka melojien kisat olivat lopulta ohi yhdessä päivässä, ollaan maailmankisareissussa kaikkiaan kaksi viikkoa. Sen aikana vähän kokeneempikin urheilija saa oppia tai ainakin arvokasta muistutusta esimerkiksi ryhmässä toimimiseen, omista tavaroista huolehtimiseen ja terveelliseen elämäntapaan liittyen.

– Pidetään huoli siitä, että syö terveellisesti ja lepää riittävästi. Että on hyvä päivärytmi, Minna Palonen kertoi.

Hyvä päivärytmi helpottaa sitä, että rytmi löytyy tosipaikan koittaessa myös melontakisassa.

– Ensimmäisessä kisassa (200 m) tuli loppuvaiheissa törmäys toisen kilpailijan kanssa. Siinä vähän rytmi katosi, mutta löysin sen sitten uudestaan. 500 metriä menikin oikein mukavasti. Säästelin siihen vähän paukkuja, Palonen kertoi.

Palosta, 31, voi jo kutsua Special Olympics -kisakonkariksi. Melonnan puolella hän on ollut mukana Abu Dhabin lisäksi myös vuoden 2015 Los Angelesin kesämaailmankisoissa. Sitä ennen hän oli naisten jalkapallojoukkueen mukana vuoden 2010 Euroopan kisoissa Varsovassa ja vuoden 2011 maailmankisoissa Ateenassa. Urheilulla on erityinen asema elintarvikekaupassa hyllytys- ja siivoustöitä tekevälle Paloselle.

– Auttaa pysymään terveenä, kun liikkuu paljon. Ja on se tietysti mukavaakin, varsinkin tänään, Palonen totesi.

Tulokset:

K1 200 m

Miehet

• Divisioona 23: 1) Edgaras Minsofinas Liettua 1.34,63, 2) Helmut Baeuml Saksa 1.43,45, 3) Mikko Kivikko Suomi 1.56,15.

K1 500 m

Miehet

• Divisioona 36: 1) Edgaras Minsofinas Liettua 3.20,49, 2) Jan Eichler Saksa 3.23,03, 3) Mikko Kivikko Suomi 3.46,36.

Naiset

• Divisioona 26: 1) Patrycja Kobierowska Puola 2.10,95, 2) Deirdre O’Callaghan Irlanti 2.16,26, 3) Minna Palonen Suomi 2.19,08, 4) Juliana Roessler Saksa 2.20,61.
  • Divisioona 27: 1) Irina Egorova Venäjä 1.32,97, 2) Leona Johs Saksa 1.41,29, 3) Anni Aalto Suomi 1.41,36, 4) Michelle O’Keane Irlanti 1.41,98, 5) Isabelle Schildheuer Saksa 2.10,65.

Naiset

• Divisioona 38: 1) Juliana Roessler Saksa 4.39,62, 2) Minna Palonen Suomi 4.50,33, 3) Teresa Gomez Espanja 8.30,53.
  • Divisioona 40: 1) Leona Johs Saksa 3.24,75, 2) Irina Egorova Venäjä 3.26,27, 3) Anni Aalto Suomi 3.39,30.

Lähde: Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n tiedote,