Suomalaismelojilla ja -soutajilla edessä tärkeä MM-kesä Tokion olympialaisia ajatellen

21.5.2019 Yleinen

KAUDEN ENNAKKOTIEDOTE 21.5.2019
Suomen Melonta- ja Soutuliitto

Ratamelonnan, kanoottipujottelun ja soudun MM-kilpailuissa on tänä vuonna paljon panosta, sillä mitaleiden lisäksi niissä jaetaan suurin osa olympialaisten maapaikoista. Se tuo lisämaustetta myös suomalaismelojien ja -soutajien kauteen.

Rion olympialaisissa ei suomalaissoutajia eikä -melojia nähty. Kansainvälinen kilpailu molemmissa lajeissa on sekä kovaa että laajaa, mutta monet suomalaiset ovat osoittaneet olevansa vähintäänkin hyvässä tuntumassa maapaikkajahtia ajatellen. Ratamelonnan MM-mitaleista kilpaillaan Unkarin Szegedissä 21. –25. elokuuta, soudun MM-mitaleista heti perään Itävallan Linz-Ottensheimissa 25.8. –1.9. ja kanoottipoolon MM-kilpailut järjestetään 25. –29. syyskuuta La Seu d’Urgelissa Espanjassa.

– Se, että valtaosa olympiapaikoista jaetaan tämän kesän MM-kilpailuissa, tekee MM-kilpailuista erityisen kiinnostavat kaikkien melonnan ja soudun olympialajien näkökulmasta. Soudussa olympiapaikan saaminen tarkoittaa veneluokasta riippuen sijoitusta 5–11 parhaan joukkoon. Ratamelonnan järjestelmä on myös melkoisesti muuttunut aiempiin vuosiin nähden, ja se haastaa melonnan suurmaita myös taktisesti, Suomen Melonta- ja Soutuliiton toiminnanjohtaja Marjaana Risku sanoo.

Ratamelonnan karsintajärjestelmään oman mausteensa tuo, että osa paikoista palautuu uudelleenjakoon, kun urheilija voi saavuttaa vain yhden paikan ja maille on määritetty maksimiurheilijamäärä. Tokion olympialaisten karsintajärjestelmässä painotetaan erityisesti neliköitä ja mahdollistetaan se, että urheilija voi meloa MM-kilpailuissa, olympiakarsintakilpailuissa sekä olympialaisissa useammassa alusluokassa, vaikka saavuttaakin ns. quota-paikan vain yhdessä alusluokassa.

Ratamelonnassa painotus isoissa alusluokissa

MM-kilpailuissa suurin osa paikoista on jaossa neliköissä, jossa kymmenen parasta maata saa paikan. Olympiapaikan saaneissa tulee olla nelikköjä vähintään neljästä eri maaosasta. Kajakkiyksiköistä varmuudella paikan saa vain viisi parasta ja kajakkikaksikoissa kuuden parhaan joukkoon sijoittumalla varmistaa maapaikan olympialaisissa. Kukin maa voi saada vain kajakkiluokissa vain kuusi paikkaa naisiin ja kuusi paikkaa miehiin.

Kun lisäksi urheilija voi saavuttaa vain yhden paikan, osa MM-kilpailuissa saavutetuista paikoista palautuu uudelleen jakoon. Jos urheilija saavuttaa kaksi olympiapaikkaa yksikön eri matkoilla, vapautuva paikka jaetaan 200 metrillä seuraavaksi parhaalle. Jos urheilija on saavuttanut olympiapaikan useammassa eri alusluokassa, se palautuu suurimpaan mahdolliseen alusluokkaan. Mikäli 2019 ei olympiapaikkoja ole saavutettu, keväällä 2020 on vielä kaksi mahdollisuutta: Euroopan karsinnat yksiköille ja kaksikoille (2 paikkaa jaossa) ja kesän 2020 toisessa maailmancupin kilpailussa yksi paikka kummallekin yksikkömatkalle.

Soudussa suomalaisittain kiinnostavimmissa veneluokissa 7–11 olympiapaikkaa jaossa MM-vesillä

Soudussa suomalaisittain mielenkiintoisimmissa lajeissa yksikössä ja kaksikossa jaetaan paikkoja MM-kilpailuissa seuraavasti: yksikössä yhdeksälle parhaalle, pariairo- ja perämiehettömässä kaksikossa 11 parhaalle, kevyessä pariairokaksikossa seitsemälle parhaalle. Mikäli paikkaa ei MM-kilpailuista tule, on miesten ja naisten yksikössä sekä kevyessä pariairokaksikossa mahdollisuus metsästää paikkaa huhtikuussa 2020 Euroopan maanosakarsinnoissa. Siellä yksiköissä paikka jaetaan kolmelle ja kevyessä kaksikossa kahdelle parhaalle. Viimeiset kaksi paikkaa kustakin veneluokassa jaetaan toukokuussa 2020 viimeisessä karsintaregatassa. MM-kilpailuissa ja karsintakilpailuissa kutakin maata saa edustaa vain yksi venekunta kussakin veneluokassa.

Kanoottipujottelussa ainakin yksi suomalainen olympiapaikkajahtiin

Kanoottipujottelu on melonnan toinen olympialaji, ja se on ollut pysyvästi olympiaohjelmassa vuodesta 1992 alkaen. Kanoottipujottelussa suomalaismeloja ei ole vielä päässyt olympialaisiin. Tänä vuonna ainakin yksi suomalaisurheilija tavoittelee olympiapaikkaa. Kanoottipujottelun kajakkiyksikössä olympiapaikka on jaossa MM-kilpailuiden 18:lle parhaalle. Lisäksi Euroopan karsinnassa keväällä 2020 on jaossa vielä paikka yhdelle urheilijalle.