Freestylemelonnan Suomen mestaruudet ratkottiin Neitikoskella

5.9.2020 Melonta Yleinen

​Freestylemelonnan SM‐kilpailut kokosivat Suomen koskimelonnan huiput Lieksan Neitikoskelle.

Kilpailupaikkana toimiva Neitikosken aalto tarjosi myös yleisölle näköalapaikan freestylemelojien näyttävien suoritusten seuraamiseen.

Neitikoski tarjosi hyvät puitteet freestylemelonnan SM-kilpailuille, joissa mestaruuksia oli tavoittelemassa yhteensä 26 melojaa. Karsintojen kautta pääsi viisi melojaa jokaisesta sarjasta finaaliin, jossa kolmesta suorituksesta paras ratkaisi lopullisen sijoituksen.

Viime aikoina kansainvälisesti menestynein miesmelojamme Visa Rahkola (2018 EM 9. sija ja 2019 MM 16. sija) voitti Suomen mestaruuden selvällä piste-erolla seuraaviin melojiin. ”Olen tosi iloinen, että pystyin tänään melomaan omalla tasollani ja ehkä jopa ylittää omat odotukseni” Rahkola sanoo. ”Olen ehkä luonut itselleni tietynlaista viha-rakkaus-suhdetta SM-kisojen suhteen. Se on ollut tärkeä kisa, mutta minun on ollut vaikea toteuttaa itsenäni siten kuin haluaisin.”

2015 lähtien freestylemelonnan SM kisoja on hallinnut Tuomas Kaukola ja viimeiset kolme vuotta (2017-2019) Rahkola on tullut toiseksi. Piste-erot ovat kuitenkin näinä vuosina kokoajan kaventuneet. ”Vaikka on tuntunut pahalta hävitä Tuomakselle monta kertaa aiempina vuosina uskon, että se on vienyt meidän molempien melontaa huimasti eteenpäin, kun on ollut taitava taistelupari vieressä. Treenaamme Tuomaksen kanssa muutenkin todella paljon yhdessä ja autamme toisiamme eteenpäin lajin parissa. Hän kantaa isoa vastuuta henkilökohtaisessa kehittymisessäni”, Rahkola toteaa nyt kultainen SM-mitali kaulassaan.

Naisten sarjassa voiton vei Lieksan Melojien Jonna Kuronen. Toiselle sijalle meloi Anni Mykkänen ja pronssin otti Outi Lahti.

Suomen mestaruuksista melottiin myös junnusarjassa sekä ikäsarjoissa miehet yli 35 vuotta, naiset yli 35 vuotta ja naiset yli 50 vuotta.

TULOKSET

Freestylemelonnan SM‐kilpailut 5.9.2020 Lieksan Neitikoskella