Suomalaiset paransivat keräilyeriin EM-soudussa

9.10.2020 Yleinen

Robert Ven. Kuva: Balint Czucz
Joel Naukkarinen ja Olli-Pekka Karppinen. Kuva: Balint Czucz

Suomalaissoutajien suoritukset paranivat alkueristä keräilyeriin EM-kilpailuissa Puolan Poznanissa. Yksikkösoutajista Robert Ven jatkaa C/D-välierissä ja Eeva Karppinen C-finaalissa lauantaina. Sekä miesten pariairokaksikko Joel Naukkarinen ja Olli-Pekka Karppinen että miesten kevyt pariairokaksikko Juho-Pekka Petäjäniemi ja Kasper Hirvilampi soutavat lauantaina C-finaalissa.

– Suomalaisten suorituksissa näkyi, ettei pitkään aikaan ole ollut tiukkoja kisoja. Kaikilla suoritukset kuitenkin paranivat toiseen starttiin. Huomenna odotan kaikilta venekunnilta vielä parempaa menoa ja tiukkoja taisteluja loppuun saakka, soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen sanoi.

Alkuerissä Ven oli eränsä kolmas, Karppinen eränsä viides, Naukkarinen ja Karppinen eränsä kuudensia ja Petäjäniemi ja Hirvilampi eränsä viidensiä. Keräilyerissä Ven oli eränsä kolmas, Karppinen eränsä neljäs, Naukkarinen ja Karppinen eränsä kuudensia ja Petäjäniemi ja Hirvilampi eränsä viidensiä.

Ven kuvaili kisaa tiukaksi.

–  Sijoitukset vaihtelivat kisan aikana. Ei ollut ihan valmius vetää näin tiukkaa kisaa. Veto oli ihan ok, mutta ei saanut ihan sitä viimeistä puristusta, jolla saisi käännettyä tiukat erot itselleen, Ven sanoi.

Samansuuntaisia mietteitä oli Karppisella.

– Aamun veto oli tosi sekava ja iltapäivällä oli parempaa menoa mutta soutu ei riittänyt välieriin. Huomenna annetaan kaikki ja sitten kotiin, Karppinen sanoi.

Kaksikoista Naukkarinen ja Karppinen harmittelivat päivänsä haasteita.

– Joukkueena suuria haasteita tänään. Teknisiin ongelmiin pyritään löytämään vastaus huomiseen mennessä, molemmat sanoivat.

Hirvilampi sanoi, ettei heille Petäjäniemen kanssa puolestaan jäänyt jossiteltavaa.

– Iltapäivä veto olikin meidän parasta menoa, mutta se ei vaan riittänyt äärettömän kovassa sakissa. Espanjalle jäimme kuusi sekuntia. Espanja jäi kanssamme C-finaaliin, mutta oli viime vuonna MM-kisoissa viides, Hirvilampi kertoi kilpailun tasosta.

– Tahti pysyi nyt korkealla kokomatkan ja taistelimme loppuun. Viimeisellä 300 metrillä ei vaan ollut voimia enää ja soutu hajosi, mutta se kertoo kaiken olleen pelissä. Euroopan Olympiakarsintoihin pääsevistä maista edellämme on kolme maata näiden kisojen tuloslistalla eli tekemistä on, kun kaksi saa paikan mutta mahdollisuudet ovat olemassa. Kehitystä on kuitenkin viime vuodesta tapahtunut selvästi.

Petäjäniemen mietteet olivat samanlaiset.

– Aamun kisaan en saanut ihan kiinniottoa natsaamaan Kasperin kanssa ja päätimme ennalta sovitun taktiikan mukaan kruisailla viimeisen 500 metriä, kun olimme jääneet hieman liikaa suorasta jatkopaikasta. Keräilyerässä kaikki meni teknisesti kohdalleen ja taistelimme loppuun asti tiukasti. En tiennyt tilanteesta mitään vedin vaan Kasperia seuraten loppuun asti. Tällä kertaa se ei riittänyt jatkopaikkaan, mutta kisa oli meidän omaa parasta tasoa, Petäjäniemi sanoi.

Tulokset