Jonas Saelens siirtyy valmentamaan Tanskaan

24.11.2021 Yleinen

Kuva: Kai Lindqvist

Vuodesta 2016 Melonta- ja Soutuliiton nuorten maajoukkuevalmentajana toiminut Jonas Saelens siirtyy pois SMSL:n palveluksesta vuoden lopussa. Saelens on valittu Tanskalaisen Silkeborg Kayak Clubin päävalmentajaksi. Tehtävä alkaa 1.1.2022.

– From the beginning of January, I will start working as the head coach in the superkraft center of Silkeborg in Denmark. Silkeborg has been one of the strongest clubs in Denmark in the last years, kertoo Saelens uudesta tehtävästään.

Saelensin vastuulla Suomessa on ollut Tampereen akatemiavalmennus sekä ratamelonnan nuorten maajoukkueet. Hän on ollut mukana myös seniorimaajoukkueen valmennuksessa.

– I am proud to have been working so closely with so many young athletes through the years, together we have been able to develop a supportive structure that has resulted in a talented U23 team.
Together with the sport institutes and the federation we have built a pathway beginning from youngsters up to the senior level. I believe that as a small nation we have shown that we are not a nation to underestimate. Finally, I would like to thank the federation for all the support and the cooperation in the past years, it’s been a pleasure to be part of the team, sanoo Jonas Saelens.

– Nuorten maajoukkuetoiminta ja Tampereen akatemiavalmennus on ottanut harppauksia Jonaksen työn tuloksena. Jonas on hoitanut tonttiaan erinomaisesti ja etenkin nuorten maajoukkueryhmiin Jonas on luonut erinomaisen hengen, kommentoi Petteri Pitkänen

– On tietysti Suomen ratamelonnalle kolaus, että Jonas siirtyy pois Suomesta. Jonas on kuitenkin kasvanut meillä valmentajana suurempiin saappaisiin ja keskusteltuamme ymmärsimme tilanteen erinomaisesti. Hän saa Tanskassa valmennukseensa ison joukon urheilijoita. Uskon, että Jonas menestyy siellä hienosti, kommentoi toiminnanjohtaja Hannu Hämäläinen

Saelens siirtyy tehtävään heti vuoden alussa ja saa seuran päävalmentajan tehtävässä vastuulleen joukon nuoria ja senioriurheilijoita.

– Coaching in the Finnish national team has taught me a lot in the last years but now I am looking for the next step where I can continue to grow as a coach. This opportunity as the head coach in in the superkraftcenter will help me to develop, toteaa Saelens.

– Toivotamme Jonakselle menestystä uudessa tehtävässä ja yhteistyömme tulee varmasti jatkumaan hänen kanssaan, summaavat Hämäläinen ja Pitkänen.

Saelensin siirtyminen Tanskaan aiheuttaa toimenpiteitä ratamelonnan valmennusryhmätoiminnan organisoitumisessa. Ratamelonnan osalta on tehty kevään ja syksyn mittaan analyysia, mitä toimenpiteitä tulisi painottaa jatkossa enemmän. Valmennuspäällikkö yhdessä toiminnanjohtajan ja hallituksen kanssa tulee tekemään toimenpideohjelmat joulu-tammikuun aikana, mitä eri osa-alueilla tulee tapahtumaan. Huippu-urheiluyksikkö tekee tukipäätöksensä kuun lopussa, jolla voi olla vaikutusta tulevan kauden 2022 valmennusryhmätoimintaan. Ratamelonnassa katsotaan myös uudessa tilanteessa vahvasti eteenpäin.

Lisätietoja:

Hannu Hämäläinen, hannu.hamalainen@smsl.fi, 0413100721