Jussi Järventauksen aika kiittää

Kuva: Kai Lindqvist
Jussi Järventaus ja Hannu Hämäläinen syyskokouksessa
Kuva: Kai Lindqvist
Hannu Hämälinen, Tapani Saarinen, Jussi Järventaus ja Minna Kantsila juhlistamassa Kangasalan Melojien 75-vuotista taivalta.
Kuva: Hanna Hämäläinen
Kuva: Hanna Hämäläinen
Jussi Järventaus Palkintogaalassa 2021.
Kuva: Kai Lindqvist / SMSL
Jussi Järventaus Palkintogaalassa 2021.
Kuva: Kai Lindqvist / SMSL

Keväällä Melonta- ja Soutuliiton kevätkokouksessa puheenjohtaja Jussi Järventaus ilmoitti, ettei asetu enää ehdolle liiton puheenjohtajaksi. Syyskokous valitsi uuden puheenjohtajan ja nyt on aika vetää yhteen viimeistä neljää vuotta ja vähän laajemminkin.

Puoli vuosisataa meloen

Melonta on ollut olennainen osa Järventauksen kesiä, joita hän on viettänyt Hartolassa Jääsjärven rannoilla nuoruudestaan asti. Melontaan kiinnostus heräsi noin 50 vuotta sitten, kun mökillä oli vanerinen kajakki. Mukavaa oli, vaikka kajakki vuoti paikkausyrityksistä huolimatta.

-Vuotavan vanerikajakin ja hartolalaisen valmistajan kaksikon jälkeen on tutuksi tullut kiikkerämmätkin kajakit, kertoo Järventaus lajitaustastaan retki- ja kuntomelonnan parissa.

-Pari vuotta sitten olin hankkimassa hieman kiikkerämmän ja nopeamman kajakin ja kävin koeistumassa Lindqvistin Kaitsun omaa ”kilpuria”. Päädyin ottamaan hieman leveämmän, mutta alkuunhan se oli uimista, toteaa Järventaus.

-Melonnan lisäksi olen aina tykännyt liikkua ulkona. Olen vuosien aikana pitänyt kiinni liikkumisestani ja työelämässä ollessani pyöräilin työmatkat. Talvisin nautin hiihtämisestä, perinteisellä tavalla , sanoo Jussi Järventaus.

Melonta- ja Soutuliittoon

Reilut neljä vuotta sitten Melonta- ja Soutuliiton silloinen puheenjohtaja Ralf Sund oli jäämässä pois tehtävistä ja tiedusteli Järventauksen kiinnostusta tehtävään.

-Tunsimme Ralfin (Sund) kanssa entuudestaan ja hän ehkä ajatteli, että minun yhteiskunnallisista kontakteistani olisi hyötyä ja kokemus järjestömaailmasta auttaisi lajiliittoa eteenpäin, muistelee Järventaus reilun neljän vuoden takaisia. Järventaus on tehnyt työuransa muun muassa Suomen Yrittäjät ry:n toimitusjohtajana, toiminut oikeusministerinä sekä hoitanut lukuisia yhteiskunnallisia ja järjestö- sekä yritysmaailman luottamustehtäviä..

-Olen yrittänyt omalta osalta tuoda toimintaan tavoitteellisuutta niin harrasteliikunnan kuin kilpaurheilunkin osalta.  Kunniakkaita perinteitähän riittää.  Kauteni alussa päivitimme liiton strategian asettaen visioksemme nostaa melonta- ja soutu harrastetuimpien ja menestyneimpien kesälajien joukkoon. Jokaiselle osa-alueelle luotiin tavoitteet ja niille mittarit. Monissa asioissa päästiin eteenpäin erityisesti harrasteliikunnan ja seuratoiminnan osalta, mutta varsin paljon on vielä tehtävää, jos haluamme saavuttaa kaikki keskeiset ensi vuoden lopussa päättyvän strategiakauden tavoitteet.

-Ulkoliikuntabuumi tuli tänä aikana ja harrastajamäärät ovat kasvussa. Melonnan ja soudun parissa voidaan nauttia puhtaasta luonnosta ja vesistä. Melonnalla ja soudulla on tärkeä rooli myös kansanterveyden osalta, sanoo Järventaus.

Kun keväällä Järventaus ilmoitti jäävänsä pois, hän ajatteli, että kiertoa pitää tapahtua. Kevätkokouksen jälkeen perustettiin ehdollepanotoimikunta etsimään ja ehdottamaan uutta puheenjohtajaa syyskokoukselle.

-Omalla kohdallani  ja nyt myöskin tulevan puheenjohtajan kohdalla vastaehdokkaita on ollut harmittavan vähän. Toivottavasti jatkossa  liiton puheenjohtajan paikka olisi entistä tavoitellumpi positio, sanoo Järventaus.

Yhteistyötä toimiston ja hallituksen kesken

-Näiden neljä vuoden aikana tuli vastaan myös puheenjohtajan ja hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä,  valita uusi toiminnanjohtaja. Hyvä toiminnanjohtaja on liitolle ensi arvoisen tärkeä, sanoo Järventaus ja viittaa nykyisen toiminnanjohtajan valintaan.

-Parasta näissä vuosissa on ehdottomasti ollut porukka. Hallituksessa ollut hyvä henki ja ollaan käyty hyviä keskusteluja. Joskus innostus on venyttänyt kokouksia. Hallitus on toiminut yhtenäisenä joukkueena. Lajien välistä köydenvetoa on näkynyt vähän, vaikka lajien sisällä onkin saattanut olla aallokkoa, toteaa Jussi Järventaus.

-Olimme erittäin tiiviisti tekemisissä Hannun kanssa, jopa päivittäin. Paljon on pohdittu ja keskusteltu asioista. Toimistoa on saatu uudistettua ja viestintä on kehittynyt, sanoo Järventaus.

-Laji-ihmisten parissa liikkuminen on ollut hienoa, toki olisin voinut kentällä kiertää enemmänkin, sanoo Järventaus.

-Ja sitä kuuluisaa kissan häntää voitaisiin nostaa hieman enemmänkin. Sinänsä hyvin järjestetyissä kilpailutapahtumissamme vallitsee aika usein raukea piknik- tunnelma, vaikka näyttävämmälle ja kuuluvammalle torvien törinälle olisi aihetta, rohkaisee Järventaus laji-ihmisiä.

Terveiset uudelle hallitukselle ja puheenjohtajalle

Uusi hallitus aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa. Puheenjohtajaksi syyskokous äänesti Minna Kantsilan. Mukana uudessa hallituksessa on syyskokouksessa valittujen Anne Rikalan ja Kirsi-Maria Pänttösen lisäksi myös Risto Murto.

-Pitäkää innostus yllä ja katse horisontissa. Kilpailu-urheilun uudistettavien strategioiden läpivieminen ja satamaan saaminen lähikuukausina ja -vuosina on tärkeää. Menestyvä kilpaurheilu on vahvistava voima kaikkien lajien kannalta, tsemppaa Järventaus uutta hallitusta.

-Tällä hetkellä liiton talous on hyvässä kunnossa, kuitenkin olisi tärkeää vahvistaa yksityisen rahoituspuolen osuutta. Siinä emme päässeet tavoitteisiin asti, arvioi Järventaus.  Pandemia ei tietenkään helpottanut asiaa.

Järventaus on luottavainen uuden puheenjohtajan osaamiseen ja näkemykseen liiton tulevaisuudesta.

-Minnalla on hyvä kokemus seuratoiminnasta. Hän osaa varmasti auttaa liittoa tukemaan seurojen tarpeita, sanoo Järventaus.

Jussin terveiset seuroille

-Kiitos työstä, mitä olette tehneet lajeille ja laajemminkin, kiittää Järventaus seuratoimijoita.

-Uskaltakaa tehdä, uskokaa itseenne ja lajien vetovoimaan. Tehkää asioita myös uudella tavalla. Pohja on hyvä seurapuolella luottamustehtävissä ja lajien tavoitteet ovat saavutettavissa. Tukea saatte näihin ”harjoituksiin” liitosta, sanoo Järventaus.

-Olin aikanaan ampumahiihtoliiton varapuheenjohtajana. Sen jälkeen kun jäin sieltä pois alkoi Kaisa Mäkäräinen menestyä. Saa nähdä käykö nyt samoin melonnassa ja soudussa, naureskelee Jussi Järventaus.

-Nuorten innostaminen lajin pariin on tärkeää lajien tulevaisuuden kannalta. Kilpaurheilussa on tarkoitus panostaa urheilijapohjan laajentamiseen ja siinä on seuroille tärkeä rooli. Tämä on hallituksen ja seurakentän yhteinen juttu, sanoo Järventaus.

-Harrasteliikunnan ja kilpaurheilun  vastakkainasettelulle ei ole tarvetta eikä tilaa, linjaa Järventaus.

Kevättä odotellessa

Edellisessä henkilökuvassa ollut Marika Laaksonen esitti seuraavalle henkilölle eli Jussille kysymyksen Coastal-soudun kokeilemisesta. Vastaus tuli salamana.

-Kun nämä jäät sulavat ja kevät tulee, niin heti mennään, sanoo Järventaus ja jatkaa, ettei olekaan vielä Coastalia tai edes olympialuokan soutuvenettä kokeillut.