Suomi meloo ja soutaa -päivä 12.6.

10.6.2021 Soutu Yleinen

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Suomi meloo ja soutaa -päivä houkuttelee suomalaisia vesille. Erilaisia Suomi meloo ja soutaa -aktiviteetteja järjestetään eri puolilla Suomea seurojen, latuyhdistysten ja yritysten toimesta melomaan, soutamaan ja suppaamaan.

Suomi meloo ja soutaa -päivän tarkoituksena on houkutella suomalaisia vesille, ottamaan siellä kuvia ja videoita ja jakamaan niitä sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen mediassa leviävien Suomi meloo ja soutaa -postauksien avulla haluamme tehdä tunnetuksi melonnan ja soudun harrastamisen moninaiset mahdollisuudet. Suomi meloo ja soutaa –päivää varten luotiin kaikille avoin facebook-tapahtuma.

Suomi meloo ja soutaa -päivälle palveluntuottajat (melonta- ja soutuseurat, latuyhdistykset ja yritykset) ovat ideoineet monenlaisia aktiviteetteja. Esimerkiksi Helsingissä pääsee yhdistämään melonnan pizzalla käymisen saaressa ja Lohjalla melontaseurojen jäsenet lähtevät suunnistamaan Lohjanjärvelle.

-Kannattaa tutustua paikallisen seuran tai yrityksen nettisivuihin tai sosiaalisen median kanaviin Suomi meloo ja soutaa -päivään liittyen, vinkkaa Lindqvist.

-Lauantaina olemme lähdössä melomaan Kaisaniemestä kahden Melonta- ja Soutuliiton olenmeloja -tiimin voimin. Näiden melontatuokioiden aikana tulemme vesillä nautiskelun lisäksi keräämään vesiltä löytyviä roskia, kertoo tiimin kapteenina toimiva Lindqvist.

-Melonta ja soutu ovat kestäviä liikuntamuotoja ja haluamme olla osaltaan mahdollistamassa sitä, että myös tulevilla sukupolvilla on ilo nauttia upeista vesistöistämme. Lajit tarjoavat yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta. Vesillä kaikki ovat tasa-arvoisia, sanoo Melonta- ja Soutuliiton toiminnanjohtaja Hannu Hämäläinen.

Melonnan suosio kasvaa

Suomi on tuhansien järvien maa, jota ympäröi ainutlaatuinen Itämeri. Vesillä liikkuminen on osa suomalaista elämäntapaa. Soutu ja varsinkin melonta ovat tällä hetkellä kovassa nosteessa. Melonnan ja soudun vahvaa kasvua edistävät vastuullisuuden teema ja ulkoilun voimakas trendi. Siitä yhtenä todisteena voidaan pitää melonnan peruskurssien kysyntää eri puolilla Suomea.

-Melonnan ja soudun harrastaminen on mahdollista läpi elämän. Jokainen voi löytää oman tapansa liikkua vesillä. Melonta- ja soutulajeista löytyy lajeja yksin, kavereiden, perheen tai vaikka puolison kanssa harrastettavaksi. Lajeja voi harrastaa yhdessä sukupolvien yli, sanoo toiminnanjohtaja Hannu Hämäläinen.

-Melonnan kysyntä on yllättänyt isosti meidät. Koulutusmateriaalien kysynnän perusteella ainakin 2000 uutta melojaa suorittaa Meloja 1 -peruskurssin. Eri puolella Suomea järjestettäviä Meloja 1 -peruskursseja on ilmoitettu olenmeloja.fi -kurssikalenteriin 114 ja lisää tulee kaiken aikaa, kommentoi melonnan suosiota Melonta- ja soutuliiton harrastekoordinaattori Kai Lindqvist.

Suomi meloo ja soutaa facebook  tapahtuma: https://www.facebook.com/events/481290973019740

Seuraa päivän tunnelmia instagramissa @melontajasoutuliitto ja @olenmeloja

Kuvia: https://www.melontajasoutuliitto.fi/suomi-meloo-ja-soutaa-paiva/