Hallitustiedote 18/2022

Suomen Melonta- ja Soutuliiton hallitus piti vuoden viimeisen kokouksensa torstaina 15.12. Helsingissä. Kokouksessa oli mukana myös koko liiton henkilökunta.

Katsauksia vuoden toiminnasta ja keskustelua tulevasta

Kokouksen alussa käytiin läpi soudun Rowing Challenge -hankkeen tulokset hankekoordinaattori Juho-Pekka Petäjäniemen johdolla. Hanke sai OKM:n erityisavusta 35.000 euroa ja se kohdistettiin uusien soutuharrastajien rekrytointiin. Hanketuella mahdollistettiin seurojen soutukoulujen ja nuorisotreenien ohjaajien palkkaaminen sekä kalustohankintoja. “Tärkeintä antia oli hankkeessa muun muassa se, että saimme koulutettua 12 uutta nuoriso-ohjaajaa seuroihin. Koulusoudatuksissa saavutimme yli 900 yläkoululaista, mutta se näyttää olevan haastava väylä innostaa nuoria lajin pariin vesille. Osalla messutapahtumat ja muut lajikokeilut olivat parempi tapa saada uusia harrastajia mukaan. Ministeriön hanketuki oli erittäin tärkeä meille tässä vaiheessa, jotta saimme koronan jälkeen seurojen yhteistä kehittämistyötä eteenpäin”, sanoo toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.

Ratamelonnan ja olympialuokan soudun valmennuspäälliköt pitivät kokouksessa oman lajinsa huippu-urheilukatsauksen sekä kertoivat tärkeimmistä tavoitteista tulevalle vuodelle. Huippu-urheiluyksikön tehostamistukea myönnettiin ratamelonnalle 45.000 euroa vuodelle 2023. Valitettavasti olympialuokan soudulle ei enää myönnetty HUY-tukea.

Liiton Reilun kilpailun ohjelma on parhaillaan SUEK:ssa lausuntokierroksella. “Reilun kilpailun ohjelma koostuu meidän antidoping- ja kilpailumanipulaation torjuntaohjelmista. Saamme ohjelman virallisesti hyväksyttyä SUEK:n täydennysehdotuksilla vuoden ensimmäisessä kokouksessa. Reilun kilpailun ohjelma koskettaa jokaista meistä, jotka toimivat kilpa- ja huippu-urheilun parissa, joten on tärkeää, että viestimme uudesta ohjelmasta mahdollisimman laajasti”, jatkaa Eerika.

Keskusteluasiana oli myös tapahtumajärjestäjäjäsenyyden kehittäminen laajemmin liiton koulutuskumppaneiden osalta.

Päätösasiat

Hallitus hyväksyi kansainvälisten arvokilpailujen yleisen valintajärjestelmän. Aiheesta on uutisoitu erikseen.

Coastal-jaoston kokoonpano vahvistettiin. Järjestäytymiskokous on pidetty 28.11.2022. Jaostoon nimitettiin Joel Naukkarinen (NRC), Iida Niemi (Kouvolan Soutajat), Pentti Soini (KeU), Tarita Vähä-vahe (KeU) ja Jari Rantamäki (Jämsänjoen Soutuveikot). Jaoston puheenjohtajana toimii Marika Laaksonen (Espoon Soutajat) ja lajipäällikkönä Kaisa Halme (LoSS).

Freestyle-jaostoon nimitettiin: Jyri Hämäläinen (lajipäällikkö), Olli Nyrhilä, Teemu Väliahdet, Ville Eronen, Anni Mykkänen, Visa Rahkola ja Kari Nykänen.

Huippu-urheiluvaliokuntaan eikä kilpailu- ja tuomarivaliokuntaan saatu uusia hakijoita. Hallitus päätti, että valiokunnat käynnistyvät vajaalla kokoonpanolla, mutta niihin etsitään edelleen lisäjäseniä. Kilpailu- ja tuomarivaliokuntaan nimitettiin puheenjohtajaksi Jari Rantamäki ja jäseneksi Lassi Raami. Hallituksen edustajana on Kirsi-Maria Pänttönen. Huippu-urheiluvaliokunnan valinnat oli tehty jo edellisessä kokouksessa. “Mikäli kiinnostusta valiokuntatyöhön on, kannattaa olla minuun yhteydessä mahdollisimman pian. Tammikuussa käynnistämme jo uusien valiokuntien toiminnan”, jatkaa Eerika.

Muita päätösasioita olivat seurastipendien myöntäminen melontaseuroille, ansiomerkkien myöntäminen sekä Urheilugaalan taustavoima -palkinnosta päättäminen.

Lisäksi hallitus käsitteli talousraportin.

Hallituksen kokoukset 2023

Hallitus päätti alustavasta kevään kokousaikataulusta.

• 19.1. Teams
  • 15.2. Teams
  • 9.3. Sporttitalo
  • 13.4. Teams
  • 16.5. Sporttitalo
  • Loput kokoukset sovitaan myöhemmin.

Lisäksi työvaliokunta (puheenjohtajisto ja toiminnanjohtaja) kokoontuu joka toinen torstai Teamsin välityksellä.

Tiedoksiasioita

• Strategiapäivä Tampereella 14.1.2023; kaikkien jaostojen ja valiokuntien yhteinen osuus päivän aikana etänä
  • Lisenssimyynti 2023 avataan 19.12.2022
  • SMSL-joulukalenteri 1.-24.12.2022