Hirvilampi voitti C-finaalin Luzernin maailmancupissa

Kasper Hirvilampi voitti miesten kevyen yksikön C-finaalin soudun maailmancupissa Luzernissa. Muista C-finaalissa soutaneista suomalaisista Aura Forsberg oli naisten kevyessä yksikössä kyseisen finaalin kolmas ja miesten kevyt pariairokaksikko Juho-Pekka Petäjäniemi-Jukka-Pekka Kauppi omassa C-finaalissaan viides. Miesten yksikössä Joel Naukkarinen voitti E-finaalin.

Hirvilampi kuvasi C-finaaliaan ”hyväksi rutiinivedoksi”.

– Testasin hieman eri vauhdinjakoa ekalla vitoselle ja tuntui olevan ihan ok. Kaverit vieressä lähtivät selvästi kovaa yrittämään ja vetivät hyvät kisat vierellä. Keskitonnilla sain hyvin eroa ja lopussa pystyin pitämään homman rauhallisena loppuun saakka. Ihan ok perusveto ja hyvä tähän paikkaan, Hirvilampi sanoi.

Viikonloppu oli hänelle kokonaisuutena hyvä.

– Kaksi hyvää soutua ja yksi ok. Valitettavan lähellä se semifinaalipaikka on. Nyt ollaan hyvässä ryppäässä taistelemassa noista tärkeistä sijoista. Erot eivät ole todellakaan isoja enää, ja tämä antaa taas motivaatiota tulevaan, Hirvilampi sanoi ja jatkoi:

– Viikonlopussa eniten ehkä harmittaa keräilyerä, johon tuo ok-soutu osui. Se ei näissä tansseissa riitä, mutta tätä on huippu-urheilu parhaimmillaan ja otetaan opit taas kantoon. Semi tulee vielä, ja siellä kaikki on mahdollista.

Forsbergille uran ensimmäinen maailmancup antoi paljon.

– C-finaali meni hyvin ja sain pidettyä fokuksen kasassa, mikä oli eilen hieman kadoksissa. Oli hienoa päästä kisaamaan kansainvälisellä tasolla ja saada soutaa kokeneempien kanssa. Nyt olen kokemusta rikkaampi, lisäksi motivaatiota on tankattu tulevia treenijaksoja varten, hän sanoi.

Naukkarisen vähimmäistavoite lauantaina oli ottaa ylivoimainen voitto E-finaalissa.

– Yritin soutaa kovaa, mutta paljon jäi vielä reserviin. C- ja D-finaalia katsoessa tuntui, että olisin nauttinut vähintään sen tasoisesta kilpailusta, mikä olisi auttanut vetämään kovempaa. Pitää myöntää, että aliarvioin eilen näiden kisojen tason sen osalta, miten kovaa häntäpää veti. Ero D-finaalin ja semifinalistien välillä oli aika pieni. Ensi kerralla osaan varautua paremmin. Toivon todella, että kausi vielä jatkuisi EM-kisoissa – jäi annettavaa ja nälkä kasvoi.

Petäjäniemelle ja Kaupille jäi Luzernista myös paljon hyvää.

– Pystyttiin parantamaan suoritusta teknisesti ja sitä kautta onnistuimme nappaamaan 5. sijan C-Finaalissa. Pystyimme myös kuromaan eroa kiinni meidän edellä olleisiin veneisiin eiliseen verrattuna, joten olemme tyytyväisiä. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, kaksikko sanoi.

Tulokset

Kuva: Balin Czucz