Suomalaisille C-finaalipaikkoja Luzernin maailmancupin avauspäivänä

Suomalaissoutajien tiet veivät enimmäkseen C-finaaleihin, kun olympiasoudun maailmancup jatkui Luzernissa. Avauspäivän kilpailujen jälkeen C-finaali on seuraava etappi Kasper Hirvilammelle miesten yksikössä, Aura Forsbergille naisten kevyessä yksikössä sekä Juho-Pekka Petäjäniemelle ja Jukka-Pekka Kaupille miesten pariairokaksikossa. Miesten yksikössä Joel Naukkarinen oli alkueränsä neljäs, mikä tällä kertaa toi E-finaalipaikan.

Hirvilampi kuvasi päiväänsä ”ihan ookooksi”, vaikka välieräpaikka ja sitä myöten sijoitukset 12 parhaan joukossa ovat jo hyvin lähellä.

– Harmittavan lähellä ollaan. Motivaatiota se antaa kyllä, mutta ero on karvas! Alkuerässä tonnille tasaisessa ryppäässä kovien kaverien kanssa ja päätin pelata paukkuni repeen ja säästin toisen puoliskon paukkuja keräilyyn. Keräilyssä taas todella kovia nimiä ja tiukkaa taistelua kolmesta paikasta semeihin ja oma sija veneenmitalla neljäs, Hirvilampi tuumi.

– Ero on selvästi kaventunut Poznanista, joten jatketaan hommia. Huomenna tarjolla vielä taistelua C-finaalissa.

Naukkariselle jäi harmiteltavaa:

– Lähdin tekemään ok-hyvän perussoudun ja avaamaan paikkoja iltapäivän vetoon, missä joutuisi vetämään kovaa. Luotin sen riittävän jatkopaikkaan. Erehdyin. Olisi pitänyt mennä kovempaa. Riskien otto kuuluu urheiluun ja näistä oppii. Kyllähän tuo kohtalaisesti harmitti, mutta nyt on jo ajatus seuraavassa vedossa. Huomenna luukutetaan sitten senkin edestä, Naukkarinen sanoi.

Naisten kevyessä yksikössä Aura Forsberg kilpaili ensimmäistä kertaa maailmancupissa. Hän oli alkuerässään viides ja samalla sijalla myös keräilyerässä.

– Hyvää kokemusta sain päivän vedoista. Oma ennätys parani, joten suunta on oikea. Paljon jäi kuitenkin parannettavaa etenkin keräilyerästä, jossa soutu hieman hajosi. Aamun veto oli soudullisesti ehjempi, mutta jäi vähän vaisuksi, Forsberg summasi.

Petäjäniemi ja Kauppi ottivat alkuerän “avaavana harjoituksena” ja vetivät vain ensimmäisen 1000 metriä tosissaan, koska Petäjäniemellä oli ollut vähän flunssaa alkuviikosta.

– Kisoja edeltävät treenit piti ottaa tosi kevyesti. Pysyttiin se koko matka ihan hyvässä tuntumassa muihin ja se antoi hyvän buustin keräilyerään, Petäjäniemi sanoi.

– Keräilyssä lähdimme soutamaan kovaa ja pysyimmekin alkumatkan hyvin muiden tuntumassa. 500 metrin jälkeen terävin kärki karkasi mutta jatkoimme taistelua loppuun asti. Kisasta jäi hyvä fiilis, kun onnistuimme ohittamaan Argentiinan viimeisellä 500 metrillä ja nappaamaan C-finaalipaikan. Myös loppuaika oli selkeästi parhaamme tähän mennessä, Kauppi sanoi.

Molemmat suuntaavat innolla lauantain C-finaaliin:

– Huomenna C-Finaalista tulee tosi tasainen tämän päivän aikojen perusteella. Lähdemme parantamaan vielä omaa suoritustamme ja saalistamaan mahdollisimman korkeaa sijoitusta!

Tulokset:

2022 World Rowing Cup III – Lucerne, Switzerland – World Rowing