Melonnan liikuntavammojen ehkäiseminen

LAB -ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijat ovat laatineet artikkelin melonnalle tyypillisten liikuntavammojen ennaltaehkäisystä.

Elosen, Maisosen ja Nyströmin (2021) opinnäytetyössä tarkasteltiin kyselyn avulla melojien tyypillisimpiä vammoja. Siinä todettiin alaselän ja olkapään olevan olevan kroonisille vammoille alttiimmat kehonosat. Myös akuuteissa vammoissa olivat olkapäähän kohdistuneet vammat selkeästi yleisimpiä.

Harrastetottumuksissa olisi parantamisen varaa etenkin lämmittelyn osalta

Tuloksia tarkastellessa nousi selkeästi esiin, että 52 prosenttia kyselyn vastaajista melojista ei lämmittele ennen melontaa ikinä tai juuri koskaan. Suurin osa (69 %) ei saa säännöllistä henkilökohtaista tekniikkaohjausta.

Vammojen ennaltaehkäisy

Melontavammojen ennaltaehkäisyyn pätee hyvin samanlaiset säännöt kuin muissakin lajeissa. Melonnassa tärkeintä on sopivat varusteet ja hyvän melontatekniikan taitaminen. Tämän lisäksi keho on syytä valmistaa suoritukseen riittävällä lämmittelyllä eikä pidä unohtaa monipuolista lajia tukevaa harjoittelua melonnan ohella.

Melojien yleisimmät tuki- ja liikuntaelinvammat –
Kyselytutkimus harraste- ja kilpamelojien tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä liikkumistottumuksista -opinnäytetyö (linkki).

Melontaan ja soutuun liittyviä opinnäytetöitä on koottuu koulutuksen materiaalipankkiin.