Ukrainan tilanteen vaikutuksia melonta- ja soututoimintaan

Melonta- ja Soutuliitto tuomitsee Venäjän sotatoimet Ukrainassa ja sitoutuu kansallisen ja kansainvälisen urheiluyhteisön yhteisiin toimenpiteisiin. SMSL ei salli venäläis- tai valko-venäläisurheilijoiden osallistumista Suomessa järjestettävään kilpailutoimintaan.

Kansainvälisten lajiliittojen reaktiot

World Rowing ja ICF ovat reagoineet voimakkaasti Ukrainan tilanteeseen. Molemmat kansainväliset liitot ovat tuominneet omissa lausunnoissaan Venäjän toiminnan ja osoittaneet toimia sulkeakseen urheilijoita, tuomareita ja muita henkilöitä toimintansa ulkopuolelle.

ICF siirtää kaiken suunnitellun kilpailutoimintansa pois Venäjältä. Lisäksi venäläis- tai valkovenäläisurheilijoiden ei ole mahdollista osallistua ICF:n kilpailutoimintaan. Myöskään tuomareita tai muita toimihenkilöitä ei hyväksytä kilpailutoiminnassa tai esimerkiksi ICF:n valiokunnissa. Samanlaisesta päätöksestä ilmoitti myös World Rowing. Molemmat kansainväliset liitot toimivat linjassa Kansainvälisen Olympiakomitean suosituksen kanssa.

Myös Pohjoismainen Soutuliitto julkaisi oman tiedotteensa keskiviikkona. Venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita ei hyväksytä Nordic Rowingin alaisessa kilpailutoiminnassa.

Melonta- ja Soutuliiton toiminta

Suomen Olympiakomitea on ottanut kantaa Ukrainan tilanteeseen ja Melonta- ja Soutuliitto tukee Olympiakomitean linjausta. Melonta- ja Soutuliitto tuomitsee Venäjän toiminnan Ukrainassa ja osoittaa tukensa Ukrainan kansalle. Melonta- ja Soutuliitto ei salli venäläisten tai valkovenäläisten urheilijoiden osallistumista liitonalaiseen kilpailutoimintaan. Tämän linjauksen valvonnasta vastaa kilpailun järjestävä seura. Lisäksi SMSL ei osallistu tai salli urheilijoiden tai muiden henkilöiden osallistumista Venäjällä järjestettävään kilpailutoimintaan. SMSL ei myöskään suosittele toiminnassaan olevia henkilöitä osallistumaan mihinkään Venäjällä järjestettävään toimintaan.

Suomessa asuvia venäläisiä tai valkovenäläisiä ei tule sulkea seuratoiminnan ulkopuolelle. Melonta- ja Soutuliitto ei hyväksy minkäänlaista syrjivää toimintaa ja sen vuoksi Suomessa asuvia venäläisiä, siltä osin kuin he seuratoiminnassa mukana ovat, ei tule sulkea toiminnan ulkopuolelle. Kansainvälinen urheilutoiminta on tästä poikkeus, jota käytetään pakotekeinona Venäjän valtionjohtoa vastaan. Suomessa asuvat Venäjän kansalaiset eivät ole osapuoli tässä kansainvälisessä selkkauksessa, eikä heillä ole vaikutusvaltaa valtionjohtonsa toimintaan nykytilanteessa. Urheilu ja liikunta yhdistää kansoja myös kriisien keskellä.

Lisätietoja:

vt. Toiminnanjohtaja Marleena Valtasola (marleena.valtasola@smsl.fi)