Freestylemelonnan MM-kisojen miesten alkuerät käyty, tänään ovat vuorossa juniorit

Keskiviikkona 11.10. melottiin freestylemelonnan MM-kilpailuissa Georgian Columbuksessa miesten alkuerät. Columbuksen taivaalle kertyi sadepilviä, mutta Suomen miehet jatkoivat siitä, mihin naiset olivat tiistaina jääneet ja lunastivat hekin kaksi puolivälieräpaikkaa. Visa Rahkola oli alkuerien 12. ja Miika Sorjonen 18. Tuisku Äänismaan kisat päättyivät rikkinäisen harjoittelukauden jäljiltä alkueriin, hän oli alkuerien 36.

-Vaikka viimeisissä joukkueharjoituksissa oli vain yksi kohtuullinen runi, pystyin tänään tekemään kaksi ehjää suoritusta omalla tasollani ja saavutin tavoitteeni: puolivälieräpaikan, totesi helpottuneen oloinen Miika Sorjonen kisapäivän päätteeksi.

-Nyt sitten vain haastamaan Visaakin puolivälierissä, naurahti Miika luovuttaessaan kommentointivuoron päivän parhaalle suomalaismiehelle.

-Alkuerät ovat aina superjännittävät, mutta tämä meni kyllä omalla jännityslistalla kärkeen. Kaksi ekaa runia meni täysin penkin alle ja kaikki jäi kolmannen varaan, kertoo Visa Rahkola suorituksistaan.

-Tuli flashbackeja vuoden takaisista maailmancupeista, kun mokasin quarttereissa (puolivälierät) kaksi ensimmäistä runia. Silloin sain vikalla niin hyvän, että pääsin jatkoon, joten tiesin, että pystyn siihen tänäänkin. Sain vikalla runilla rytmistä kiinni ja pisteitä kertyi 935. Siihen pistemäärään olen kohtalaisen tyytyväinen, Visa jatkaa analysointia.

-Kiva huomata, että kokemuksen, tiimikavereitten ja psyykkisen valmennuksen johdosta sitä voi selvitä vähän tukalammistakin paikoista, Visa toteaa lopuksi rauhallisena.

-Huomenna sitten kannustamme junnumme myös jatkopaikkoja haalimaan, totesivat Sorjonen ja Rahkola hymyssä suin suunnistaessaan kohti majapaikkaa.

Torstaina 12.10. melotaan junioreiden alkuerät. Suomella on edustajia sekä poikien että tyttöjen sarjoissa. Anne Pantsar aloittaa koko päivän kisasuoritukset Suomen aikaa klo 17.15 ja hänen kanssaan samassa erässä meloo myös toinen suomalaisedustaja Taru Terni. Onni Eronen meloo poikien viimeisessä erässä Suomen aikaa klo 19.40. Hänen paikkansa viimeisen erän toiseksi viimeisenä tarjoaa mahdollisuuden pieneen taktikointiinkin. ”Kun tiedän muiden melojien pistemäärät, voin suunnitella, jätänkö isopisteiset, mutta helpommin aallosta huuhtoutuvat liikkeet tekemättä ja varmistelen paikkaa jatkoon”, pohdiskeli Onni tiistaina viimeisten harjoitusten päätteeksi.

Satoi tai paistoi, Suomen joukkue jatkaa hienoja suorituksia myös torstaina!

Lisätietoja:

MM-kilpailujen tulospalvelu

MM-kilpailut seurattavissa ICF:n Youtubessa (Planet Canoe): https://www.youtube.com/@PlanetCanoe/streams

Maajoukkueen blogi:

Maajoukkue instagramissa ja facebookissa:

Tietoa freestylemelonnasta: https://melontajasoutuliitto.fi/melonta/freestylemelonta/

Maajoukkueurheilijoiden profiilit: https://melontajasoutuliitto.fi/huippu-urheilu/freestyle

Kuva: Onni Eronen

Teksti: Tuula Sorjonen