Melonta- ja soutulajit SM-viikolla Lahdessa

Lahdessa tällä viikolla järjestettävällä SM-viikolla on torstaina ja perjantaina mukana kolme eri melonta- ja soutulajia. SM-viikolla Lahden Joutjärvellä kilpaillaan maratonmelonnan yksikkömatkojen, coastal-soudun beach sprintin ja puuvenesoudun sprintin SM-mitaleista. Samalla tehdään melonta- ja soutulajien osalta historiaa, kun samoina päivinä järjestetään useamman eri lajin SM-kilpailut samassa paikassa.

Kaikissa kolmessa lajissa tulee olemaan vauhtia ja jännittäviä tilanteita. Maratonmelonnassa ja Coastal-soudussa tapahtumia riittää myös rannassa. Maratonmelonnassa on kanto-osuuksia ja coastal-soudussa lähtö ja maaliin saapuminen tapahtuvat rannalla. Myös puuvenesoudussa on luvassa jännitystä, kun kokeilussa on sprinttikilpailu vene venettä vastaan ja soudettava matka sisältää yhden 360 käännöksen.

Mukana on mielenkiintoisia nimiä lajien huipulta. Maratonmelonnassa mukana on Salon mitalikolmikko Hippeläinen – Hippeläinen – Kolehmainen. Naisten puolella mukana on Sara Mihalik, kuka voitti ratamelonnan MM-kilpailuissa elokuussa 2022 5000metrin MM-pronssia short trackin kaltaisessa kierroskilpailussa, joka sisälsi kanto-osuuksia.

Coastal-soudussa kiinnostavin nimi on varmasti MM-pronssia beach sprintissä vuonna 2022 voittanut Joel Naukkarinen. Kuitenkin naisen, miesten sekä sekakaksikon SM-mitaleista käydään tiukka kilpailu. Beach sprintin SM-mitaleista kilpaillaan nyt toista kertaa. Coastal-soudun Beach Sprint on ehdolla uudeksi lajiksi Los Angelesin olympialaisiin 2028. Tämä ratkennee vielä syksyn 2023 aikana.

Puuvenesoudussa tilanne on enemmän auki, kun ensimmäistä kertaa soudetaan tällä formaatilla. Aamulla soudettujen aika-ajojen perusteella aikojen perusteella nopein ja toiseksi nopein soutavat A-finaalissa ja kolmanneksi ja neljänneksi nopeimmat B-finaalissa. Rata on normaalista souturadasta poikkeava, kun se sisältää yhden 360 käännöksen ja palataan takaisin rannan tuntumassa sijaitsevaan maaliin. Mukana puuvenesoudun sekaparisoudun kilpailuissa on 2008 Pekingin olympialaisissa pariairokaksikossa hopeaa soutanut Minna Nieminen.

Aikataulu torstai:

12:00 Coastal-soudun aika-ajot alkaa

13:30 Coastal-soudun knock-out alkaa

17:00 Maratonmelonnan Lähtö 1

19:00 Maratonmelonnan lähtö 2*

19:30 Maratonmelonnan lähtö 3*

Aikataulu perjantai:

9:00 Puuvenesoudun aika-ajot

13:00 Puuvenesoudun finaalit *

15:00 Coastal-soudun finaalit *

*Yle televisioi suorana Areenaan ja jälkilähetykset TV2

Ilmoittautuneet: