Onni Eroselle MM-hopeaa freestylemelonnasta

Perjantaina 13.10. freestylemelonnan MM-kilpailuissa oli kaikkiaan seitsemän suomalaista mukana. Lisämausteensa kilpailuihin ovat tuoneet saderintamat, jotka tietenkin vaikuttavat veden määrään ja näin ollen muuttavat aaltoa päivien välissä ja jopa saman päivän aikana.

Ensimmäisiä päivän suomalaisia olivat tyttöjuniorit, Taru Terni ja Anne Pantsar. Tyttöjen välieristä finaaliin edetäkseen olisi tarvittu 44 pistettä, mikä jäi tällä kertaa Tarulta ja Annelta saavuttamatta. Molemmat meloivat kauden tärkeimmässä kilpailussa kuitenkin ehjät suoritukset. ”Olen tyytyväinen kokonaisuuteeni.” totesi Anne Pantsar. ”Tämä antaa lisämotivaatiota harjoitteluun Suomen kylmemmissäkin olosuhteissa.”

Seuraavana vuorossa oli Onni Eronen poikien välierissä. Onni paikutti tulostaululle toisella runillaan 515 pistettä ollen välierän kolmas. Suoritus nostatti kisakatsomon tunnelmia, mutta kovin kauaa eivät sykkeet ehtineet katsomossa laskeutua, kun jo jännitettiin suomalaisnaisten suorituksia.

Marjaana Ternin tie päättyi neljännesvälieriin hänen ollessa kisan neljästoista, mutta Anni Mykkänen lunasti paikan puolivälieriin.

-Edelleenkään kisaruneissa ei ole rutiinia ja suoritusvarmuus vaihtelee suuresti. Mutta varmuutta huomista ajatellen tuo yksi kovempipisteinen runi. Tästä eteenpäin vain parhaimman surffin pisteet ratkaisee pääsyn finaaliin ja podiumille, Anni kertoi kilpailun jälkeen.

-On hienoa kuulla kisapaikalla kuinka monet ihmiset ovat niin innoissaan Suomen kovasta aaltomelonnan tasosta, Anni jatkoi tyytyväisenä.

Myös miehissä Suomella oli kaksi edustajaa kilpailemassa ja heidänkin kohdallaan toisen tie päättyi neljännesvälieriin. Miika Sorjonen sijoittui sijalle 20. Valtavaa pettymystä ei ollut havaittavissa: ”Tämä kilpailu oli vuoden päätähtäin, ja se että saavutin tavoitteeni, kertoo ettei Lieksan Ruunaalla autossa asuminen ole mennyt hukkaan.” naurahti Miika päivän päätteeksi.

Visa Rahkola sen sijaan eteni lauantain puolivälieriin ollen tänään sijalla 9. Jälleen Visa osoitti kisahermojensa pitävyyden varmistamalla kisapaikkansa viimeisellä runillaan.

-Melonta tuntui paremmalta kuin alkuerissä ja sainkin parannettua yhteispisteitä reilusti. Viimeinen ”työntö” on kuitenkin vielä hukassa. Toivotaan, että se löytyy huomenna. Mahtava fiilis päästä melomaan uran ensimmäisiä MM-kisojen välieriä, sanoo Visa perjantain suorituksen jälkeen.

Päivän kruunasi poikien finaali. Katsomon suomalaisryhmä mekasti äänensä käheiksi, eikä turhaan. Onni oli jo aikaisemmin päivällä näyttänyt, mihin hän pystyy. Onnin finaalin ensimmäinen runi oli varmaa tekemistä ja se olikin Onnin kaikkien päivien paras kisasuoritus. Huikeaa tekemistä kauden päätapahtumassa. Tällä suorituksella Onni saavutti Suomen kaikkien aikojen ensimmäisen freestylemelonnan junioreiden MM-mitalin, hopeisen sellaisen, heti Saksan Tim Reesin jälkeen.

-Onnellinen. Todella onnellinen., huokaisi tuore hopeamitalisti palkintoseremonioiden jälkeen onnittelevien joukkuekavereiden keskeltä.

Viimeisenä kilpailunpäivänä, lauantaina 14.10., melovat Anni Mykkänen Suomen aikaa klo 18.45 ja Visa Rahkola klo 19.35. Onni on viitoittanut jo tietä menestykseen, jatkukoon se myös aikuisten sarjoissa! Naisten finaali on klo 20.45 ja miesten vastaava klo 21.35.

Lisätietoja:

MM-kilpailujen tulospalvelu

MM-kilpailut seurattavissa ICF:n Youtubessa (Planet Canoe): https://www.youtube.com/@PlanetCanoe/streams

Maajoukkueen blogi: https://freestylemelonta.blogspot.com

Maajoukkue instagramissa ja facebookissa:

Tietoa freestylemelonnasta: https://www.melontajasoutuliitto.fi/lajit/freestylemelonta

Maajoukkueurheilijoiden profiilit: https://melontajasoutuliitto.fi/huippu-urheilu/freestyle