Palkintoja ja tukea jaossa seuratoimintaan liittyen

Tähän uutiseen on koottu seuroille suunnattujen tukien, palkintojen ja tunnustusten hakemiseen liittyvää infoa.

Olympiakomitean palkintoja

Lasten tähtiseura: Olympiakomitea ja Gasum etsivät esimerkillisellä tavalla lasten ja nuorten liikuntaa ja urheilua edistäviä Tähtiseuroja. Voittajaseura palkitaan 5 000 euron arvoisella valtakunnallisella Lasten ja nuorten vuoden Tähtiseura -palkinnolla ja lisäksi 14 muuta seuraa palkitaan 1 000 euron alueellisilla kannustusstipendeillä.

Aikuisten tähtiseura: Olympiakomitea etsii esimerkillisellä tavalla aikuisliikuntaa edistäviä Tähtiseuroja. Voittajaseura palkintaan 3000 euron arvoisella valtakunnallisella  Aikuisten vuoden Tähtiseura-palkinnolla.

Fiksuseurapalkinto: Olympiakomitea haluaa kannustaa seuroja toimimaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Fiksu seura palkinnolla palkitaan seura, joka on ottanut käyttöön ympäristön kannalta fiksuja toimintatapoja. Paras toimintatapa palkitaan 2 000 euron palkinnolla.

Lisätietoja ja hakemaan Olympiakomitean palkintoja hakemaan 31.10.2023 mennessä

Melonta- ja Soutuliiton omia stipendejä ja tunnustuksia

Puuvenesoudun seurastipendi: Puuvenejaosto on päättänyt jakaa SMSL:n seurastipendejä liiton strategian mukaisesti valittujen kehittämistoimenpiteiden suunnassa. Seurastipendien tarkoituksena on tukea seuroja seuratoiminnan kehittämisessä ja kannustaa näitä edelleen laadukkaan ja monipuolisen toiminnan toteuttamisessa. Hakeminen tapahtuu 31.10. mennessä hakulomakkeella, joka on toimitettu seuroihin sähköpostilla. Lisätietoja Puuvenesoudun seurastipendistä.

Vuoden nuorisotoimija ja seuratoimija 2023:

Syyskokouksen yhteydessä on palkittu urheilijoiden ja seurojen lisäksi myös vuoden nuorisotoimija ja vuoden seuratoimija. Nyt sinulla on mahdollisuus ehdottaa vuoden seuratoimijaa ja nuorisotoimijaa.

VUODEN NUORISOTOIMIJA: Kuka on edistänyt ja mahdollistanut lasten ja nuorten toimintaa seuratasolla tai valtakunnallisesti merkittävästi vuoden 2023 aikana? Ehdota perusteluineen henkilöä tai pientä tiimiä vuoden nuorisotoimijaksi. Myös seurat saavat ehdottaa. Ehdotukset käydään läpi toimiston toimesta ja hallitus hyväksyy valinnan.

VUODEN SEURATOIMIJA: Kuka on edistänyt seuransa toimintaa vuoden aikana merkittävästi? Kuka on aktiivinen puurtaja ja yhteisössä elinvoimaisen melonta- tai soututoiminnan ehdoton kulmakivi. Ehdota perusteluineen henkilöä tai pientä tiimiä vuoden seuratoimijaksi. Myös seurat saavat ehdottaa. Ehdotukset käydään läpi toimiston toimesta ja hallitus hyväksyy valinnan.

Jätä ehdotuksesi viimeistään: 1.11. tällä lomakkeella

Ansiomerkkejä voi hakea ja mikäli seura haluaa muistaa Melonta- ja Soutuliiton syyskokouksen yhteydessä seuratoimijoitaan ansiomerkeillä niin niiden hakeminen tulisi tapahtua 1.11. mennessä. Lue lisää ansiomerkeistä täältä.

OKM-seuratuki

Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistuki on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen. Tukea ja apua hakemiseen kannattaa pyytää Kai Lindqvistiltä, Sini Rönnqvistiltä tai oman alueesi seurakehittäjältä. Haku aika alkaa 1.11. ja päättyy 30.11. klo. 16:15.

Lisätietoja OKM-seuratuesta

Yhdenvertaisin seura

Urheilu ja liikunta kuuluvat kaikille. Suomen Paralympiakomitealle on tärkeää tuoda esiin yhdenvertaisuutta seuratoiminnassa ja kannustaa seuroja avaamaan ovensa kaikenlaisille liikkujille.

Paralympiakomitea ja Alko jakavat joulukuussa 1500 euron arvoisia Vuoden yhdenvertaisin seura -stipendejä kolmessa kategoriassa.

Kategoriat ovat:

1. Yhdenvertaisuus kilpaurheilussa
  2. Yhdenvertaisuus harrastetoiminnassa
  3. Yhdenvertaisuus seuran ohjaaja- ja johtotehtävissä

Seurat voivat hakea stipendiä sähköisellä hakulomakkeella. Sama seura voi hakea stipendiä useammassa kategoriassa, mutta tulla valituksi vain yhdessä. Hakuaika on käynnissä 3.–31.10.2022. Stipendin saajat julkistetaan kansainvälisenä vammaisten päivänä, lauantaina 3.12.2022.

Lisätietoja ja hakemaan

Lisätietoja ja sparrausta:

Sini Rönnqvist, viestintä- ja seurapalvelukoordinaattori

(sini.ronnqvist@smsl.fi / 044 727 3229)