SMSL:n kannanotto World Rowingille

Tänään 10.3.2023 Suomen Melonta- ja Soutuliitto on lähettänyt oman kannanottonsa World Rowingin hallitukselle liittyen keskusteluun venäläisten ja valkovenäläisten urheilijoiden ja toimijoiden paluusta kansainväliseen kilpailu- ja järjestötoimintaan.

“World Rowing järjesti jäsenilleen kuulemistilaisuuden kaksi viikkoa sitten, jossa esiteltiin mahdollisuus venäläis- ja valkovenäläisurheilijoiden asteittaiseen paluuseen kansainväliseen kilpailutoimintaan. Eilisessä hallituksen kokouksessa keskustelimme aiheesta ja päätimme lähettää oman kannanottomme World Rowingille. Olemme ehdottomasti paluuta vastaan, ja samassa linjassa on suurin osa eurooppalaisia maista. Haluamme, että maaliskuussa 2022 päätetyt WR:n linjaukset pysyvät edelleen voimassa. Vielä ei ole missään nimessä aika avata paluuta kansainväliseen urheilutoimintaan kyseisten maiden urheilijoille tai muille toimijoille”, sanoo puheenjohtaja Minna Kantsila.

Kannanotto valmisteltiin yhdessä Suomen Olympiakomitean kanssa ja se on linjassa muiden pohjoismaiden kanssa tehtyihin kannanottoihin.

“Haluaisimme, että omat kansainväliset lajiliittomme olisivat edelläkävijöitä ja esimerkkejä kansainvälisten urheilujärjestöjen keskuudessa pitäessään tiukan linjan venäläisten ja valkovenäläisten paluun osalta. Rauha Ukrainassa tulee olla ehdoton vaatimus. Yritämme tehdä omalta osaltamme vaikuttamistyötä mahdollisimman paljon”, jatkaa Minna.

Lisätietoja: puheenjohtaja Minna Kantsila, minna.kantsila@smsl.fi, puh. 050 3373043