Takaiskuista huolimatta kaksi puolivälieräsijoitusta Suomen coastal-soutujoukkueelle

Suomen coastal-maajoukkueesta Joel Naukkarinen ja Tiia-Maria Rauttola soutivat sijoille 5.-8. beach
sprintin MM-kilpailuissa Italian Barletassa maanantaina. MM-kilpailujen lähtöjä siirrettiin maanantaille vallitsevien olosuhteiden takia. Sekakaksikko Joel Naukkarinen-Iida Niemi ja U19 miesten yksikkö André Salmi jäivät 16 parhaan ulkopuolelle.

Menestymisodotukset olivat korkeimmat viime vuonna MM-pronssia soutaneen Joel Naukkarisen kohdalla. Haaveet mitalin kirkastamisesta kariutuivat välinerikkoon puolivälierässä.

-Vasta-aaltoon soutaessa ja ison aallon pyyhkäistäessä veneen alta, satuin olemaan huonossa rytmissä
suhteessa aaltoon. Veneestä aallon reunan yli putoaa ensin keula ja perässä soutaja. Vaikka pudotus oli
korkea, niin onnistuin putoamaan takaisin suoraan penkille, kuten olen harjoitellut, mutta penkki pääsi
jostain syystä vääntymään irti kiskoilta. Joko siihen kohdistunut voima oli niin raju tai penkin pidikkeet
olivat valmiiksi jo vääntyneet, kuten monessa käytössä olleista penkeistä. Sain vaikeassa kelissä laitettua
penkin takaisin paikalleen, mutta sprinttimatkalla pudotusvaiheessa se ei tietysti auta enää tuloksen
kanssa, selvitti Naukkarinen tapahtunutta.

-Se oli kova takaisku. Olin juuri löytänyt edellisessä neljännesvälierässä näihin veneisiin urani parhaat
säädöt. Aika-ajoissa soutu oli vielä ihan jumissa, mutta sitten löysin oikeat muutokset ja soutuvauhdin, joka olisi riittänyt ihan loppuun asti, harmittelee Naukkarinen.

Myös Tiia-Maria Rauttolan kilpailu päättyi puolivälierään.

-Kokonaisuutena huikean hieno kisa ja iso tason nosto edellisestä vuodesta. Puolivälierässä harmittava
virhe ja veneen keula painui juuri ennen poijua sen väärälle puolelle. Aikasakon ja soudun hetkellisen
herpaantumisesta johtuen paikka semifinaaleihin ei auennut. Tilanne toki harmittaa, mutta
kokonaiskuvassa ei voi olla muuta kuin tyytyväinen omaan suoritukseen ja top8 sijoitukseen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, kommentoi Rauttola.

Sekakaksikon Naukkarinen-Niemi kilpailu päättyi odotuksista huolimatta jo aika-ajoihin.

-Kaksikon tulos harmittaa, kun olimme panostaneet siihen paljon kuluneen vuoden ajan. Aika-ajoissa Filippi vaihtoi veneeseemme penkit viimeisellä minuutilla ennen starttia. Suorituksen alkaessa Iidan penkki oli kuitenkin viallinen emmekä pystyneet starttaamaan sen enempää kuin, että ehdin juosta veneelle. Emme saaneet sääntöjen mukaan uutta lähtöä vaan kiersimme radan lopuksi kaikkien muiden lähtijöiden jälkeen läpi, koska seuraaviin lähtöihin osallistuminen edellyttää radan hyväksytyn kiertämisen, kommentoi Naukkarinen.

-Toiseen aika-ajoon jouduimme starttaamaan sen jälkeen viimeiseltä paikalta, minkä myötä jatkopaikka 16
parhaan joukossa jäi saavuttamatta. Meillä oli kovat odotukset, koska viime vuonna olimme
neljännesvälierävaiheessa nopein vene, joka ei päässyt 8 parhaan joukkoon ja kaikista veneistä kolmanneksi nopein. Joel on valmentanut minua vuoden ajan ja olemme tehneet kesän aikana hyviä tuloksia. Olimme harjoitelleet monia yksityiskohtia suorituksessa pitkälle, joita emme nyt päässeet ollenkaan käyttämään, kun emme päässeet niihin vaiheisiin asti, jatkaa Niemi.

André Salmi oli harmissaan, kun kisoja edeltänyt sairastaminen vei parhaan terän ja veneen tekniset
ongelmat varjostivat suorituksia.

Mikä on coastal-soutu ja beach sprint?

Coastal-soudun beach sprint on nopeatempoinen laji, jossa soutaja juoksee veneeseen 30-50 metrin
matkan, kiertää soutaen 500 metrin pituisen radan rannikon merenkäynnissä, rantautuu ja juoksee takaisin
maalina toimivaan lähtöpisteeseen. Aika-ajoilla ratkotaan 16 parasta venekuntaa, joiden välillä kilpailu
käydään pudotuskilpailuna.
Beach sprint on ehdolla uudeksi olympialajiksi Los Angelesin kesäolympialaisiin 2028. Olympialaisissa
soudettavat veneluokat tulisivat kansainvälisen lajiliiton esityksen mukaisesti olemaan miesten sekä naisten yksikkö ja sekakaksikko. Beach sprintissä jokainen maa saa lähettää arvokisoihin vain yhden edustajan.

Suomalaisten sijoitukset:

CM1x: Joel Naukkarinen 5.-8. (35 venettä)

CW1x: Tiia-Maria Rauttola 5.-8. (23 venettä)

CMix2x: Joel Naukkarinen ja Iida Niemi 17.-26. (26 venettä)

CJM1x: André Salmi 17.-18. (18 venettä)

Kuva: Marja Rauttola

Teksti: Iida Niemi