Jouni Lindgren 13.12.1947–29.11.2023

5.1.2024 Melonta Yleinen

Jounin muistoa kunnioittaen,
Suomen Melonta- ja Soutuliitto

Julkaisemme tämän Hiidenveden Purjehtijoiden tekemän muistokirjoituksen:

Melontayhteisömme aktiivinen jäsen, Hiidenveden purjehtijoiden pitkäaikainen puheenjohtaja ja innokas kanoottipoolon pelaaja Jouni Lindgren nukkui pois 29.11.2023.

Kaipaamaan häntä jää omaisten lisäksi suuri määrä ystäviä ja melonta-aktiiveja ympäri maata. Monet niistäkin ihmisistä, jotka eivät välttämättä tunnista Lindgreniä nimeltä, muistanevat silti pooloa pelaavan, HiiPua pitkään luotsanneen ja lähes aina uimahallilta tai järven rannasta löytyneen hymyilevän miehen, jolta riitti aina ystävällinen sana kaikille uusille ja vanhoillekin tutuille.

Lindgren oli kuudella vuosikymmenellä aktiivisesti kehittämässä ja vaikuttamassa melontatoimintaan Suomen Kanoottiliitossa, Suomen Melonta- ja Soutuliitossa sekä eri melontaseuroissa ja tapahtumissa. Hänellä oli myös runsaasti kansainvälisiä kontakteja ja tuttuja melonnan parista. Erityisen iso rooli Lindgrenillä oli koskimelonnan ja poolon kehittämisessä Suomessa.

Lindgren liittyi Helsingin Merimelojiin vuonna 1978. Koskimelonta alkoi seurassa, kun Vantaanjoen Pitkäkoskea laskettiin vuosina 1977 ja 1978. Lisäoppia koskimelonnasta Lindgren ja ryhmä Merimelojia haki Kajak Ylöjärven järjestämältä kurssilta Parkanosta. Lindgren jakoi myös koskimelonnan parista saamiaan oppeja eteenpäin yhä uusille melojille ja erityisesti koskisyöksy oli lähellä hänen sydäntään.

Kanoottipooloa puolestaan pelattiin Suomessa ensimmäistä kertaa 1979 Tapiolan keskusaltaassa. Kanootit olivat koski- ja retkikajakkeja. Lindgren sai tuolloin Suomen Kanoottiliitolta tehtäväksi tutkia, miten poolo voitaisiin ottaa SKaL:n ohjelmaan ja miten kanoottipooloa voisi Suomessa kehittää. Welhonpesä hankkikin Merimelojien aloitteesta poolokajakin muotin Suomeen, ja 1982 Merimelojat, Kajak Ylöjärvi ja Erämelojat rakensivat itselleen ensimmäiset poolokanootit. Nykytyyppisen poolon ensiesiintyminen yleisölle oli toukokuussa 1982 Merimelojien avoimien ovien päivänä. Kesällä 1982 Merimelojien järjestämään ensimmäiseen englantilaistyyppiseen kanoottipooloturnaukseen osallistuivat Erämelojat Vantaalta, Kajak Ylöjärvi, Kymen Melojat Kouvolasta ja Merimelojat Helsingistä. Tapahtumat ja eri lehdissä julkaistut jutut innoittivat lisää melontaseuroja lajin pariin, ja vuosien varrella pooloseuroja on Suomessa ollut Helsingissä, Jyväskylässä, Kangasalla, Kemijärvellä, Kirkkonummella, Kouvolassa, Lahdessa, Lohjalla, Oulussa, Paraisilla, Pieksämäellä, Porissa, Salonseudulla, Tampereella, Vantaalla, Vihdissä ja Ylöjärvellä.

Lindgrenin merkitys koko lajin kehitykselle Suomessa on kiistaton. Merimelojien lisäksi hän on pelannut pooloa myös Melan Vääntäjien riveissä Lohjalla sekä Hiidenveden Purjehtijoissa Vihdissä. HiiPun joukkueessa Lindgren treenasi aktiivisesti aivan loppuun saakka, ja oli jopa ilmoittautunut itsenäisyyspäivänä 2023 pidettyyn Suomi cup -osakilpailuun. Kanoottipoolon pelaajat ympäri Suomea muistanevatkin kiireettömän, mutta taitavan Lindgrenin mestarillisena maalivahtina ja ovelana hyökkääjänä, joka malttoi aina valmentaa uusia pelaajia ja rupatella vanhojen tuttujen kanssa.

Lindgren veti myös pitkiä retkiä ja oli mm. Merimelojien 50-vuotisjuhlaretken Tornio-Helsinki päävetäjä ja useampana vuotena Suomi Meloo tapahtuman puheenjohtaja. Hän osallistui myös ensimmäiseen Helsinki-Tallinna-melontaretkeen ja useisiin maratonkisoihin ja -melontoihin, kuten esimerkiksi Tour de Gudenå, Tampere Tour, Sommarö runt, Gullö runt ja Lahti-Soutu. Lisäksi hän oli mukana järjestämässä koulutuksia ja haki itsekin oppia mm. Walesista koskipelastus ja turvallisuuskurssilta.

Vihtiin muutettuaan Lindgren liittyi Lohjalle vasta perustettuun Melan Vääntäjät kanoottiseuraan ja käynnisti seuran poolotoiminnan. 2000-luvun alussa hän liittyi vihtiläiseen purjehdus- ja surf -seuraan, Hiidenveden Purjehtijoihin ja käynnisti HiiPun melonta- ja poolotoiminnan. Vuosien aikana hän on kouluttanut seurassa satoja, ellei tuhansia melojia, ja moni lajissa pitkällekin edennyt on saanut sysäyksen melonnan pariin juuri Lindgrenin johdolla.

Lindgren myös kehitti vuosien ajan intohimoisesti Hiidenveden Purjehtijoiden urheiluseuraa johtokunnassa, ja hänen periksiantamattomuutensa vei seuraa eteenpäin monin tavoin. Puheenjohtajana hän toimi ansiokkaasti vuosina 2006–2020. Lindgren vaikutti seurassa pitkään ja vankalla kokemuksella, mutta oli aina hyvin tulevaisuussuuntautunut. Hän painotti seurassa erityisesti junioritoiminnan tärkeyttä ja Lindgreniä arvostivat aikuisten lisäksi myös ne kaikki lapset ja nuoret, jotka hän osasi aina kohdata rauhallisesti, hyväntuulisesti ja tasavertaisesti.

Lindgrenin poismeno onkin suuri menetys sekä kaikille niille seuroille, joissa hän vuosien aikana vaikutti, että melontayhteisölle laajemminkin. Hänen aloittamaansa työtä tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa ja monet häneltä saadut opit tulevat jatkossakin siirtymään monien ohjaajien ja aktiivien välityksellä eteenpäin. Lindgrenin kädenjälki tulee näkymään niin Hiidenveden Purjehtijoiden seurassa kuin muuallakin vielä pitkään, ja samoin hänen muistonsa ilahduttaa lukuisia ihmisiä vielä kauan.

Jouni Lindgreniä muistaen: Hiidenveden Purjehtijat

Kuva: Arvi Kykkänen