Liikuntayhteisöjen tiukka viesti kehysriiheen

10.4.2024 Yleinen

Orpon hallitus kaavailee huhtikuun kehysriihessä uusia sopeutustoimia valtion talouden tasapainottamiseksi. Mahdollisten leikkausten kohdistuminen liikuntaan ja urheiluun uhkaavat supistaa toimintaa, heikentävät palveluja esimerkiksi urheiluseuroille ja kasvattavat maksuja harrastajille. Nämä heijastuvat suoraan perheiden, urheiluseurojen ja urheilijoiden arkeen.

Liikuntayhteisö käynnistää #EiLeikataLiikunnasta -somekampanjan. Kampanjan tavoitteena on havainnollistaa päättäjille, mitä Suomi menettää, jos liikunnasta leikataan.

Liikkumattomuuden ja paikallaanolon hintalappu yhteiskunnalle on 4,7 miljardia euroa

Urheiluseuratoiminta on Suomen suurin kansanliike. Suomessa yli 9000 urheiluseuraa, joiden toimintaan osallistuu eri rooleissa 1,8 miljoonaa ihmistä. Seuratoiminnassa on mukana jopa puoli miljoonaa vapaaehtoista työntekijää, jotka tekevät vuosittain jopa 50 miljoonaa tuntia vapaaehtoistyötä, jonka taloudellinen arvo on noin 700 miljoonaa euroa.

Lue lisää Olympiakomitean sivuilta

Kaikki liikunnan ja urheilun toimijat ja ystävät voivat liittyä mukaan vaikuttamaan asiaan tämän viikon aikanaa. Osallistua voit sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #EiLeikataLiikunnasta ja hyödyntämällä kuvapohjia, jotka löytyvät tästä linkistä kuvapankkiin