Kuusi suomalaista mc-avaukseen: ”On tärkeää saada onnistuneita kilpailusuorituksia”

Suomalaisilla olympiasoutajilla on edessään mielenkiintoisia viikkoja, kun keväällä kilpaillaan niin olympiapaikoista kuin EM-mitaleistakin. Maailmancup-kausi pyörähtää käyntiin perjantaina Italian Varesessa, jossa viikonvaihteessa kilpailee kuusi suomalaista.

Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna olympiapaikkoja on jaossa Unkarin Szegedissä, jossa käytävään Euroopan olympiakarsintaregattaan kuusikosta jatkavat yksikkösoutajat Joel Naukkarinen ja Maiju Kainlauri. Samassa yhteydessä käydään erillisenä myös EM-kilpailut, jonne suomalaisista osallistuu Olli-Pekka Karppinen.
Suomalaiset pääsevät avaamaan maailmancupin tutuissa ympyröissä, sillä Varese on soutajille erittäin tuttu leiripaikka.
– Olemme leirillä tässä samalla järvellä myös tänä keväänä, niin ei tarvitse matkustaa mihinkään. Vähän niin kuin kotikisat, soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen sanoo hymyillen.
Suomalaissoutajilla talven harjoittelu on sujunut yleisesti hyvin.
– Testitulosten perusteella kehitystä on tapahtunut. Tammikuusta asti olemme leireilleet täällä Varesessa, toki urheilijoilla on vähän eri aikatauluja siinä. Osalla urheilijoistamme tärkeimmät kisat ovat varsin aikaisin, mutta myös urheilijoita, joilla päätavoite on myöhemmin kesällä. Kaikki ensimmäiseen maailmancupiin menevät urheilijat ovat jo olleet leirillä Italiassa. Kokonaisuus on mielestäni mennyt hyvin, Hiltunen sanoo.
Suomalaiset osallistuivat maaliskuun lopulla kansainväliseen kilpailuun Italian Piedilucossa. Siellä näkyi vielä se, että osalla leiritystä oli alla vähemmän kuin muilla.
– Se oli tärkeä kauden avaus, että saimme kansainvälisen startin ennen isompia kisoja.
Suomalaisittain edessä on mielenkiintoisia viikkoja:
– Maailmancup on kaikille suomalaisille tärkeä. Osalle se on tärkeä näyttökisa, Euroopan olympiakarsintaan ja EM:iin lähteville ennen kaikkea tärkeä harjoitus. On tärkeää saada onnistuneita kilpailusuorituksia. Sitä itse eniten odotan, Hiltunen sanoo.

Aikataulut ja muuta infoa Varesen maailmancupista

Lue myös:

Naukkarinen: ”Kova kisa on paras mittari, joka kertoo taas missä mennään” – Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry (melontajasoutuliitto.fi)

Soutajat valittu ensimmäiseen maailmancupin kilpailuun ja Euroopan olympiakarsintaan – Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry (melontajasoutuliitto.fi)

Olympiasoudun EM-kilpailuvalinnat – Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry (melontajasoutuliitto.fi)