Naukkarinen: ”Kova kisa on paras mittari, joka kertoo taas missä mennään”

Joel Naukkariselle Piedilucon kisa oli tärkeä kansainvälinen kilpailu uusien kaluston säätöjen kokeiluun. Niitä hän oli testannut jo harjoituksissa. Piedilucon kaksi eri kilpailua ja viisi starttia toivat hyvän mahdollisuuden kokeilla eri asioita.
– Enimmäkseen ne eivät toimineet, mikä on jo aika hyödyllistä tietoa sekin. Edeltävän viikonlopun maajoukkueen näyttökisa oli mennyt sen verran hyvin, että uskalsin kokeilla aika erilaisia asetuksia kuin millä olen tähän asti soutanut. Tavoitteena on saada nämä fyysiset ominaisuudet valjastettua paremman veneen vauhdin aikaansaamiseksi, Naukkarinen sanoi.
Naukkarinen soutaa ammatikseen ja kiittää olympiaprojektinsa tiimiä paljosta muutenkin.
– Yksilöurheilijana tuntuu hyvälle, että mukana on iso joukkue tätä tekemässä, vaikka varsinainen soutusuoritus jääkin minulle. Se näkyy kaikessa.
Hän on soutanut vesillä lähes läpi talven, sillä hän tuli Italiaan leireilemään jo tammikuussa.
– Välissä kävin pari viikkoa kotona viimeistelemässä sisäsoudun MM-kisoihin ja tein maailmanennätyksen. Kävin muutaman päivän Prahassa, missä uusin sisäsoudun maailmanmestaruuden ja tulin sieltä takaisin Italiaan, missä olen nyt yhtä soittoa koko kevään. Suomeen palaan olympiakarsinnan jälkeen, Naukkarinen kertoo alkuvuodestaan.
Maailmancupia Naukkarinen odottaa mielenkiinnolla.
– Olemme vieneet säätöjä eri suuntaan, treenit ovat sujuneet hyvin ja vauhdit ovat parantuneet. Koska vedetkin lämpeävät, niin kysymys kuuluu, ovatko vauhdit kasvaneet riittävästi. Kova kisa on paras mittari, joka kertoo taas missä mennään.
Lappeenrantalainen Kainlauri edustaa nuorten suomalaisten kaartia, sillä hän mahtuu edelleen alle 23-vuotiaiden sarjaan.
– Kaikilla osa-alueilla on menty eteenpäin, mutta kehitettävää löytyy vielä. Maailmancupissa tavoitteena on saada hyvä valmistava päätähtäintä eli olympiakarsintoja ajatellen, Kainlauri sanoo.

Aikataulut ja muuta infoa Varesen maailmancupista

Lue myös:

Kuusi suomalaista mc-avaukseen: ”On tärkeää saada onnistuneita kilpailusuorituksia” – Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry (melontajasoutuliitto.fi)