Rata- ja maratonjaoston kevättiedote 2024

Rata- ja maratonmelonnan kisakausi lähestyy, kohta nähdään veden äärellä.
Liiton rata- ja maratonjaosto kokosi ajankohtaisia asioita uudelle kaudelle.
Pyydämme huomioimaan,

• että valmentajat, huoltajat ja kilpailijat huomioivat sään ja kelin mukaisen kaluston kuhunkin kilpailuun. Esimerkiksi kevään ensimmäiseen kilpailuun ei kannata valita kiikkerintä kajakkia, varsinkaan jos melontaharjoittelua ei ole vielä paljoa takana.
  • Muistakaa tarkistaa myös melontaliivin käyttöasiat. Esimerkiksi kevään ensimmäisessä kilpailussa Ruovedellä on kaikilla kilpailijoilla liivipakko.
  • että kilpailumaksut on maksettava kilpailujärjestäjän määrittämässä ajassa. Osallistuvan seuran on pyydettäessä esitettävä kuitti kilpailumaksusta ennen kilpailujen alkamista. Mikäli kilpailumaksuja ei ole maksettu, voidaan osallistuminen evätä.
  • SM-lähtöjen osalta käytettäisiin tarkkaa valmentajien ja huoltajien harkintaa pienten melojien ilmoittamisessa aikuisten SM-matkoille.
  • kilpailunjärjestäjän tulee noudattaa liiton sivuilta löytyvää kisaformaattien ohjeistusta. Mikäli tulee tarve poiketa ilmoitetusta ohjelmasta, tulee siitä olla yhteydessä liiton rata- ja maratonjaostoon.
  • Liiton yleiset kilpailusäännöt on uudistettu. Ne löytyvät liiton sivuilta TÄÄLTÄ
  • Ratamelonnan säännöt on päivitetty yleisten sääntöjen pohjalta. Poimintoja muutoksista:
    • Nuorisomestaruuskilpailut (NMK) on muuttunut nuorten suomenmestaruuskilpailuksi (NSM).
    • edustusoikeus: 1.4.1. SM edustus <YL>
      Suomen mestaruuskilpailuihin (SM) tai Nuorten Suomen mestaruuskilpailuihin (NSM) osallistuvan tulee olla Suomen kansalainen tai kilpailuun ilmoittautumisen aikana Suomessa asuva ulkomaan kansalainen. Kilpailijan tulee olla liiton jäsenseuran jäsen ja edustaa kilpailussa tätä seuraa.
    • Kilpailujen tuomareilta vaaditaan voimassa oleva SUEK:n Reilusti Paras-koulutus.
    • Mikäli mestaruuskilpailujen Masters ikäluokkien sarjoihin ei ilmoittaudu kilpailujen vaatimaa kolmea (3) osallistujaa, kilpailusarjat yhdistetään seuraavien sääntöjen mukaisesti:
      • Jos 40-vuotiaiden sarjaan ei ole tarpeeksi osallistujia, heidät yhdistetään 35-vuotiaiden sarjaan
      • Jos 60-vuotiaiden sarjaan ei ole tarpeeksi osallistujia, heidät yhdistetään 50-vuotiaiden sarjaan.
      • Jos tässä järjestelyssä tulee tilanne, että 50-vuotiaiden sarjaa ei melota osanottajamäärän vähäisyyden vuoksi, heidät siirretään melomaan 40 vuotiaiden sarjaan tai jos heidät on jo siirretty melomaan 35 vuotiaiden sarjaan, myös 50 vuotiaat yhdistetään 35 vuotiaiden sarjaan.
      • 70-vuotiaiden sarja ja sitä vanhempien ikäsarjat järjestetään ja Suomen mestaruudet jaetaan jos sarjassa on yksikin osallistuja

All kilpailukutsun mallipohja. Toivotaan, että kilpailunjärjestäjät käyttäisivät mallipohjaa, jotta kaikki olennainen tieto välittyisi kutsun kautta ja se olisi myös uusille kilpailijoille ja heidän vanhemmilleen mahdollisimman selkeä kokonaisuus. Tietysti saa käyttää seuran omia logoja ja asetteluja. Lisäksi aikataulut ja matkat/lähdöt ovat jokaisessa kisassa omanlaisensa. Kilpailukutsuun on lisätty selitteitä eri kilpailumatkoista ja formaateista.

Lisätietoa: ratamelonta@smsl.fi

Kevätterveisin