Neljä suomalaissoutajaa viimeiseen olympiakarsintaregattaan

Olympiasoudun viimeiset paikat Pariisin olympialaisiin jaetaan sunnuntaista tiistaihin Sveitsin Luzernissa. Viimeiseen olympiakarsintaregattaan osallistuvat suomalaisista Joel Naukkarinen (miesten yksikkö), Maiju Kainlauri (naisten yksikkö) sekä Juho-Pekka Petäjäniemi ja Jukka-Pekka Kauppi (miesten kaksikko).

Viimeisessä olympiakarsinnassa jaetaan olympiapaikat jokaisessa veneluokassa kahdelle parhaalle. Niiden lisäksi Luzernissa jaetaan yksiköissä yksi lisäpaikka, joka jaetaan karsinnan ensimmäiselle maalle, jolla ei ole vielä yhtään olympiapaikkaa. Tämän vuoksi yksiköissä soudetaan useampi finaali, kun normaalisti olympiakarsinnoissa finaaleja käytäisiin vain yksi.

Joel Naukkarinen piipahti Euroopan olympiakarsinnan jälkeen Suomessa ennen paluuta Italiaan.

– Se teki pitkän koko alkuvuoden kestäneen reissaamisen oikein hyvää, Naukkarinen sanoo.

Naukkarisen tavoitteena Luzernissa on tiivistetysti ”tähänastisen uran paras soutu”. Euroopan olympiakarsinnassa hän jäi kauas toivotusta tuloksesta.

– Tekniikka ja hermotus oli hukassa reissun alusta asti, jolloin oma kroppa ja soutuvene tuntuivat vieraalta paikalta, Naukkarinen sanoo.

Petäjäniemellä ja Kaupilla on takanaan onnistunut harjoituspätkä Suomessa. Italian Gavirateen he palasivat viime viikonloppuna.

– Keskityimme aerobisen kapasiteetin ja anaerobisen kynnyksen kehittämiseen. Pääsimme tänä aikana treenaamaan varaveneellä Tampereella. Italiassa olemme hioneet kisakuntoa ja tekniikkaa kisaveneellä.  Vauhdit ovat parantuneet viime kisan aikaisista, joten olemme hyvillä mielin lähdössä Luzerniin olympiakarsintoihin. Odotamme olevamme ennätyskunnossa, Petäjäniemi kertoi kaksikon kuulumiset.

Myös Kainlauri on keskittynyt harjoitteluun.

– Hyvältä tuntuu, mutta oman vireen pystyy sitten paremmin sanomaan kisojen jälkeen, Kainlauri sanoo.

Aikataulut