Soutajat hyvässä vauhdissa universiadeissa

8.7.2013 Soutu Yleinen

Soutustadionilla oli jälleen menestyksekäs suomalaispäivä. Aamun avauskisassa naisten pariairokaksikko Eeva Karppinen ja Ulla Varvio taistelivat A-finaalipaikan Karppisen sitkeästä vatsataudista huolimatta. Vain neljä tuntia myöhemmin soudetussa finaalissa voimat kuitenkin ehtyivät ja sijoitus oli kuudes.

-Mahtava taistelu naisilta joka tapauksessa. Kolme kisaa 28 tunnin sisään kovassa helteessä ja vielä vatsataudin heikentämä on jo sinällään kova suoritus, kertoi valmentaja Ilona Hiltunen.

Miessoutajista Petäjäniemen veljekset Joonas ja Juho-Pekka osoittivat loistavaa taktista silmää ja taistelutahtoa kevyiden pariairokaksikoiden välierässä ja varmistivat kakkossijalla paikan A-finaaliin. Robert Ven jäi välieränsä neljänneksi ja soutaa huomisessa B-finaalissa.

Universiadit on kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISUn alainen, maailman toiseksi suurin monilajinen urheilutapahtuma. Universiadit, ”opiskelijoiden olympialaiset”, järjestetään parittomina vuosina ja niihin voi osallistua korkea-asteella (yliopistot, ammattikorkeakoulut) opiskeleva tai aikaisintaan kisoja edeltäneen kalenterivuoden aikana valmistunut urheilija, joka on iältään 17-28 -vuotias. Suomalaisurheilijat kisoihin nimeää Opiskelijoiden Liikuntaliitto.