Ven B-finaaliin, Karppinen voitti C-finaalin

13.7.2019 Yleinen

Kuva: Balint Czucz

Robert Ven oli välieränsä viides ja eteni B-finaaliin soudun maailmancupissa Rotterdamissa.

– Ihan ok soutu, mutta ei missään nimessä huippusoutu. Vähän liian varovasti lähti liikkeelle ja matkalla koitti nostaa ja saikin ihan hyvin painetta lisättyä, mutta ei vaan riittänyt tällä kertaa, huomenna kuitenkin taisteleen vielä kovassa seurassa, Ven sanoi.

Venin kanssa samassa luokassa soutava Joel Naukkarinen oli D-finaalissa neljäs.

Naisten yksikössä Eeva Karppinen voitti C-finaalin, johon hän oli latautunut hyvin. Kommelluksitta kilpailupäivä ei kuitenkaan sujunut.

–  Lämmittelyssä hankaimeni hajosi, enkä tiennyt pystynkö edes starttaamaan. Lähtöjä kuitenkin myöhästytettiin 20 minuuttia ja ehdin korjata hankaimen jotenkuten. En kuitenkaan uskaltanut vetää starttia täysillä, koska hankaimen osa oli osittain irti. Onneksi pääsin kuitenkin taistelemaan. Matkan aikana yritin soutaa varovasti mutta tehokkaasti ja hivuttauduin siten kärkeen. Tämä oli työvoitto, vaikka vähän jäi hampaan koloon, etten pystynyt soutamaan C-finaalia rohkeammin ja täydellä voimalla, Karppinen sanoi.

Miesten kevyen yksikön C-finaalissa Joonas Petäjäniemi ei saanut toivomaansa onnistumista. Hän oli kahden soutajan kilpailussa toinen Kroatian Luka Radonicin jälkeen.

– Yritin lähteä finaaliin rivakammin kuin eilen. Startin jälkeen vauhti alkoi kuitenkin hiipua, eikä tällä kertaa löytynyt puristusta kunnon kiriin kuin vasta aivan lopussa. Jaksaminen oli huonompaa kuin eilen. Pettymys, että soutu ei kulkenut paremmin, Petäjäniemi sanoi.

Miesten kevyessä pariairokaksikossa Kasper Hirvilampi ja Juho-Pekka Petäjäniemi olivat neljän kaksikon D-finaalissa kolmansia.

– Hyvä joukkuehenki ja drivi tänään. Kisa oli meiltä hyvä taistelu yhdessä ja tänään tuli kyllä absoluuttisesti itseltä maksimi, mitä päivästä pystyi. Ekat 800 metriä reidet kramppasivat, sitten meni vintti pimeäksi ja loppuun saakka painettiin taistellen. Maalissa koko kroppa kramppasi ja sisukalut tuli niin sanotusti ulos. Startti lähti hyvin mutta 300 ja 750 metrin välillä kaverit pääsivät ratkaisevaan eroon, vaikka 750 metrin jälkeen meillä oli vahvin 1250 metriä loppua kohden ja saimme kurottua eroa kiinni. Kaverit pystyivät vastaamaan meidän iskuihin. Nyt odotellaan mitä loppukausi tuo tullessaan, Hirvilampi summaili ja uskoi vauhdin paranevan entisestään vielä hyvin.

Tyytyväisin mielin oli myös Petäjäniemi.

– Startti lähti hyvin, mutta vähän liikaa pyörittämällä liikkeelle. Jouduimme tasaamaan rytmiä 250 ja 700 metrin välillä. Siinä vaiheessa muut hiukan pääsivät edelle. Pääsimme kuitenkin hyvään rytmiin ja saimme Algerian nopeasti kiinni. Muut pysyivät niukasti edellä. Saimme lisää painetta vetoon ja tulimme viimeisen 500m kaikista nopeimmin, vaikka viimeiset 20 vetoa alkoi jo hyytyä. Kaiken kaikkiaan hyvät kisat, olemme pystyneet nostamaan tasoamme edellisestä maailmancupista. Tuntuu että pikku parannuksilla on kuitenkin helposti saatavissa vielä useita sekunteja loppukauteen, Petäjäniemi uskoi.