Rowing Challenge kouluille

Haasta koulusi mukaan Rowing Challenge 2022 -haasteeseen!

Rowing Challenge 2022 soudetaan maalis-huhtikuun aikana

Rowing Challenge 2022 on valtakunnallinen, 7.–9. luokkalaisille suunnattu liikuntahaaste, jonka järjestää Suomen melonta- ja soutuliitto ry.Haastamme yläkoulut mukaan liikkumaan ja tutustumaan soutulajeihin jäsenseuroissamme ympäri Suomen. Haaste muodostuu neljästä vaiheesta:

1. Koululaisten soudatus seuroissa (maalis-huhtikuu)

Hankkeeseen osallistuvat seuramme soudattavat alueensa koululaisia. Sisäsoututunnilla ryhmät pääsevät tutustumaan soutuun ohjaajan opastuksella. Tunnilla opetetaan soudun perusteita ja kisataan 500 metrin kisassa, sekä kalapeli-kisassa. Valtakunnallisesti parhaiten menestyneet palkitaan.

Haasteen tavoitteena on kerätä kouluista edustusjoukkueryhmät. Liikunnanopettaja tai muu vastuuhenkilö toimii ryhmän “managerina”. Halukkaat nuoret voivat ilmoittautua mukaan edustusryhmään ja osallistua jatkoharjoitukseen kohti finaalitapahtumaa.

2.Koulujoukkueiden ”kummikoutsaaminen” kohti finaalitapahtumaa (huhti-toukokuu)

Seurojen kummikoutsit toimivat edustusjoukkueiden valmentajina. Valmentajat järjestävät joukkueille vapaavalintaisia valmennussessioita (väh. 1 kerta) kohti karsintakilpailua ja finaalitapahtumaa.

Valmennussession loppuun toteutetaan 5000m joukkuekilpailu yhdellä sisäsoutulaitteella. Yhdessä joukkueessa on 10 – 20 henkilöä, tyttöjä ja poikia tasapuolisesti. Kukin joukkueen jäsen soutaa kilpailun aikana vähintään kerran. Vaihdot tehdään ns. lentävillä vaihdoilla, eli vaihtoon kulunut aika lasketaan mukaan lopputulokseen. Kannattaa siis suunnitella kisa etukäteen!

Finaalitapahtumaan valitaan innokkaimmat ja parhaiten asennoituneet joukkueet!

4.Finaalitapahtuma Tampereella (toukokuu)

Finaalitapahtuma järjestetään 13.5. Tampereella, Takon Soutajien Soutukeskuksella. Joukkueet kisaavat päivän aikana toisiaan vastaan erilaisissa haasteissa, jotka julkaistaan vasta finaalitapahtuman alussa. Parhaiten suoriutuneet 3 joukkuetta palkitaan tuotepalkinnoilla ja voittajajoukkue kruunataan Rowing Challenge 2022 -haasteen voittajaksi. Kaikille finaalitapahtumaan osallistuneille jaetaan kunniakirja, joka toimii myös alennuslippuna seurojen nuorille suunnattuihin soutukouluihin.

5.Soutukoulujen toteutus seuroissa (kesä-heinäkuu)

Innokkaimmat voivat jatkaa soutuharrastusta paikallisissa soutuseuroissa. Soutukouluissa pääsee tutustumaan soutulajeihin mukavassa porukassa. Soutukoulut tarjoavat rentoa yhdessäoloa ja hauskaa tekemistä kesän ajaksi. Soutukoulujen jälkeen harrastusta voi jatkaa seurojen yhteistreeneissä.

Hankkeeseen osallistuvat seurat ja paikkakunnat

Takon Soutajat ryTampere
Keravan Urheilijat ryKerava