Suomen Melontakouluttajat palkitsee melonnan edistäjiä

13.3.2013 Melonta Yleinen

Suomen Melontakouluttajat ry palkitsee melonnan ja sen koulutuksen edistämisestä kolmella kunniakirjalla. Palkitsemisten perusteina ovat loistavan koulutustapahtuman järjestäminen, pitkäaikainen tuki koulutuksen kehittämiselle sekä laadukkaan melontatiedon välittäminen.

Vuoden melontakoulutustapahtuma

Vuoden melontakoulutustapahtuma 2012 kunniakirjan saa NILFinland ja sen järjestämä Hanko Sea Kayak Gathering. Palkinnon perusteena on usean HSKG-tapahtuman monipuolinen ja laadukas koulutus. HSKG kokoaa melojia kaikkialta Suomesta yhteisen harrastuksen pariin, oppimaan yhdessä ja jakamaan osaamista toisilleen Hankoniemellä.

Tapahtuman järjestelyt ovat esimerkilliset sekä maissa että merellä. Tapahtuma on tähän asti toteutettu vapaaehtoistyönä, ja Suomen Melontakouluttajat haluaa nostaa myös sen esille tärkeänä  koulutuksen voimavarana.

Kunniakirja melontakoulutuksen pitkäaikaisesta tukemisesta

Vuoden 2012 kunniakirjan melontakoulutuksen pitkäaikaisesta tukemisesta saa Melontaturvallisuuden neuvottelukunta  ja sen jäsenyhteisöt. Melontaturvallisuuden neuvottelukunta on toiminut vuodesta 1996. Sen jäsenyhteisönä on viranomaisia, oppilaitoksia sekä yhdistyksiä melonnan ja nuorisotyön aloilta.

Pienessä maassa yhteistyö on voimaa. Yhteistyö on Suomessa johtanut paremman, laadukkaamman ja kestävämmän koulutusjärjestelmän luomiseen. Jäsenyhteisöjen panos on kehittänyt melonnan koulutusta ja pitänyt suomalaisen melonnan koulutusjärjestelmän elinvoimaisena. Yhdessä toimien koulutusta on muutettu yhteiskunnan ja lakien muuttuessa.

Melontaturvallisuuden neuvottelukunnan jäseniä ovat KOTA Lasten ja nuorten hyvinvointi ry, Lastensuojelun Keskusliitto ry, Liikenteen turvallisuusvirasto, PTK Poikien ja tyttöjen keskus ry, Partaharjun opisto, Rajavartiolaitos, Suomen Latu ry, Suomen Kanoottiliitto ry, Suomen Melonta- ja Koskenlaskuyrittäjät ry,  Suomen melonta- ja soutuliitto ry, Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, Ympäristöministeriö. Suomen Melontakouluttajat ry  toimii neuvottelukunnan puheenjohtajana.

Ansiokas melontatiedon välittäminen

Vuoden 2012 kunniakirjan ansiokkaasta melontatiedon jakamisesta saa Meloja-lehden päätoimittaja Ilkka Pitkänen Tammisaaresta. Nyt jo lakkautetun Meloja-lehden päätoimittajana Ilkka Pitkänen on tehnyt  merkittävän työn melontatiedon ja lajin ajankohtaisten asioiden välittämisessä. Meloja-lehti kokosi sekä kilpailijat että retkeilijät yhden yhteisen kanavan äärelle.  Meloja tuki myös aktiivisesti koulutusta raportoimalla koulutuksista ja koulutusmahdollisuuksista.

Vaikka Pitkäsen lisäksi Meloja-lehdessä ei työskennellyt muita, hän innosti kentän kirjoittamaan laadukkaita tarinoita ja jakamaan kuviaan lehden kautta kaikille melojille. Meloja-lehdestä tuli lukijoidensa näköinen ja oloinen, hallitusti, tyylikkäästi ja innostavasti.

Kunniakirjat jakavat Suomen Melontakouluttajien puheenjohtaja Pekka Tyllilä ja sihteeri Pertti Karttunen yhdistyksen vuosikokouksessa.

Suomen Melontakouluttajat ry on valtakunnallinen yhdistys, jonka tarkoitus on edistää melonnan koulutusta Suomessa. Yhdistyksen jäsenet ovat melontaohjaajia, -oppaita ja näiden kouluttajia.

Suomen Melontakouluttajat ry