Maajoukkuesoutajien kisakausi starttaa todenteolla juhannuksena

10.6.2014 Yleinen

Olympiasoudun maajoukkueryhmä avaa tiiviin kisakautensa ja matkaa juhannuksena Ranskan Aiguebeletteen suomalaisten kansainvälisen kilpailukauden avaavaan maailmancupin osakilpailuun. Valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen oli liiton järjestämässä mediatilaisuudessa tyytyväinen, että kisoihin on lähdössä peräti seitsemän urheilijan ryhmä.

Soutajien vauhdista antoi esimakua viikko sitten ainoana suomalaisedustajana EM-kisoissa soutanut Robert Ven, joka taisteli B-finaalissa sijoista 7-12. – Robertin vauhti oli EM-kisoissa hyvää, joten keskinäisten vertailujen perusteella uskon muidenkin venekuntien olevan Aiguebelettessä hyvässä vauhdissa. Kokonaisuutena on ilahduttavaa lähteä kisoihin, sillä maajoukkueen taso on noussut eikä olla enää yhden venekunnan varassa, totesi Hiltunen.

Urheilijat lähtevät metsästämään maailmancupista hyviä sijoituksia, naisten pariairokaksikko kurkottaa mitalisijoja. – Viime vuonna mitalisijat olivat maailmancupissa niin harmittavan lähellä, että kyllä ne mielessä ovat. Italian leirit osoittivat veneen likkuvan yllättävänkin hyvin, vaikka oma talvikauteni olikin sairastelujen vuoksi rikkonainen, summasi Ulla Varvio joka on muuttanut touko- ja kesäkuuksi Turkuun voidakseen harjoitella kaksikkoparinsa Eeva Karppisen kanssa yhdessä.

Myös Eeva oli luottavainen kesän kuntoon. – Fysiikan kautta mennään ja sitä on harjoitettu koko talvi, Italian leirillä se laitettiin airon lapaan. Tekniikka on parantunut pikku hiljaa, kun on oltu vesillä enemmän mutta maailmancupissa nähdään sitten lopulta, mikä tilanne on, selvensi Eeva harjoitusreseptiä.

Turussa soutajien valmennuksesta vastaa liiton valmentaja Jani Heino, joka viime vuonna siirtyi Australiasta takaisin suomalaisen soudun pariin. Jani on tuonut harjoitteluun voimakkaammin mukaan yhdessä tekemisen. – Harva kasvaa huipuksi yksin treenamalla. Siksi pyritään tekemään asioita yhdessä, totesi Heino, joka on tyytyväisenä katsonut urheilijoiden asennetta ja innostuneisuutta uusia valmennusmenetelmiä kohtaan.

Myös Ven kehuu Heinon valmennuksen tuoneen uutta ulottuvuutta hänen harjoitteluunsa. – Janin mukana on tehty kovempia harjoitteita ja määrää jopa hieman vähennetty. Kovuutta ovat tuoneet myös suomalaiskaksikot, joiden kanssa Ven on harjoitellut Italian leireillä. Viime vuonna kokeiltua kaksikkosoutua Juho Karppisen kanssa ei toistaiseksi ole jatkettu, koska Karppinen on ollut loukkaantuneena.

Suomalaskaksikoita nähdään tulevissa kisoissa kuitenkin miesten puolella kaksikin venekuntaa. Joel Naukkarinen ja Antti Kilpeläinen soutavat perämiehetöntä kaksikkoa ja starttaavat juhannuksena ensimmäisiin maailmancup-kisoihinsa. Nuoret miehet odottavat innolla niin maailmancupin kisoja kuin päätavoitettaan alle 23-vuotiaiden MM-kisojakin.

– Yhteistä kilpailukokemusta on vielä melko vähän, mutta fysiikkatreenit ovat menneet kevään mittaan hyvin ja tekniikkakin on kehittynyt. Mielenkiintoista katsoa mihin vauhti riittää, pohti Naukkarinen. Keväällä he leireilivät samoissa maisemissa Italiassa, jossa kisataan kesällä nuorten MM-kisat.

Toisena mieskaksikkona kesän kansainvälisissä kisoissa nähdään Joonas ja Juho-Pekka Petäjäniemi miesten kevyessä pariairokaksikossa. Kaksikko souti viime vuonna Universiadeissa viidenneksi ja syttyvät isojen kisojen tunnelmasta. – Ulkomailla soudettaessa vireystila on aina pikkuisen eri tasolla kuin kotimaassa. Kisafiilikseen on helppo päästä, totesi Joonas.

Tamperelaisveljekset ovat myös viihtyneet samassa veneessä sopuisasti. – On ollut etua, että tuntee toisen, jolloin pystyy myös helpommin joustamaan. Veljeys tukee ainakin meillä yhteistä harjoittelua, tuumi Juho-Pekka tilannetta.

Suomalaissoutajien kansainvälinen kilpailukalenteri 2014

20.-22.6.2014 Maailmancup II, Aiguebelette