Hakala ja Nykänen B-finaaliin melonnan MM-kisoissa

21.8.2015 Melonta Yleinen

Hakala ja Nykänen B-finaaliin melonnan MM-kisoissa

Suomalaiset ratamelojat aloittivat torstaina MM-urakkansa Milanossa. Suomi on liikkeellä nuorella seitsemän urheilijan joukkueella, joista ensimmäisenä päivänä tulessa olivat yhtä lukuun ottamatta kaikki.

Päivän parhaasta suomalaissuorituksesta vastasivat Jeremy Hakala ja Miika Nykänen, jotka selvittivät tiensä miesten kajakkikaksikkojen 1000 metrin B-finaaliin eli taistelemaan sijoista 10.-18. He meloivat välierässään viidensiksi 7.1 sekuntia erän voittajille, matkan MM- ja EM-kultamitalisteille Saksan Marcus Grossille ja Max Renschmidtille jääneinä. Hakalan ja Nykäsen erä oli päivän kovavauhtisin, ja siitä A-finaaliin selvinneet Saksa, Valko-Venäjä ja Liettua lukeutuvat kaikki matkan mitalisuosikeihin.

– Jeremy ja Miika onnistuivat kovassa seurassa tekemään erinomaisen suorituksen, totesi melontamaajoukkueen valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen. – Veto oli päivän ehdoton valopilkku, ja uskon poikien pystyvän tästä lauantaiaamun B-finaalissa vielä vähän petraamaankin.

B-finaalissakin riittää panosta, sillä kärkipään sijoitus siellä pitäisi elossa toiveet saada ensi kesänä ns. takaisinlaskupaikka Rion olympialaisiin. Kaksikossa kuusi parasta alusta saavat suoran olympiapaikan, mutta monimutkaisen karsintasysteemin ansiosta heikompikin sijoitus saattaa riittää.

Muista suomalaisista Oona Vasko kilpaili naisten kajakkiyksikköjen 500 metrillä, joka on niin ikään olympiamatka. Vasko selvisi alkueristä 36 semifinalistin joukkoon vain nipin napin, mutta löysi välierissä uuden vaihteen ja meloi oman uuden ennätysaikansa. Harmittavasti paikka C-finaalissa jäi vain 1.2 sekunnin päähän. Vaskon lopullinen sijoitus 50 melojan joukossa oli 28.

Miesten kajakkiyksikköjen 1000 metrin kisassa Miika Dietrich selvitti tiensä alkueristä semifinaaleihin helposti. Välierässä hän oli vielä puolimatkassa vain kajakinmitan päässä kärjestä, mutta kangistui lopussa pahasti ja putosi kahdeksanneksi. Loppusijoitus yhteensä 56 melojan joukossa oli 35. – Miika maksoi nyt veroa jännetupentulehduksen pilaamasta valmistautumisestaan, totesi valmennuspäällikkö Pitkänen.

Miesten kajakkikaksikkojen 200 metrin kisassa Eero Selivaara ja Antti Laurikainen pääsivät kovaan kyytiin jo alkuerässä, jonka voittoon meloivat Lontoon olympiavoittajat (tarkista) RUS. Välierässä suomalaiset saivat erittäin huonon startin ja tulivat kahdensansiksi 3.2 sekuntia kärjestä jääneinä. – 200 metrin sprinttimatkalla kaksi huonoa melanvetoa alussa riittää tuhoamaan koko startin, manaili Pitkänen. Selivaaran ja Laurikaisen lopulliseksi sijoitukseksi 41 parin joukossa tuli 29.

Suomalaisten kisat jatkuvat perjantaina, jolloin Niklas Vettanen aloittaa kisansa miesten kajakkiyksikköjen 200 metrin lähdössä. Oona Vasko kilpailee naisten kajakkiyksikköjen 1000 metrillä sekä Eero Selivaara ja Antti Laurikainen kajakkikaksikkojen 500 metrillä.

Lisätiedot ja urheilijahaastattelut:

Valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen, +358 400 355 523, petteri.pitkanen(ät)melontajasoutuliitto.fi

Kilpailujen kotivsivut: http://www.milanworldcanoesprint.com

Kilpailujen tulospalvelu ja Livestream: http://www.milanworldcanoesprint.com/en/results-live-streaming

Kayakteam Finland facebook: https://www.facebook.com/pages/Kayak-Team-Finland-Ratamelontamaajoukkue/548688661828734?fref=ts

Suomen ratamelontamaajoukkueen puolesta

Markku Jokisipilä
Suomen melonta- ja soutuliiton hallituksen jäsen