Suomalaissoutajilla edessä jännittävät kisapäivät Luzernissa

20.5.2016 Yleinen

Robert Ven (yksikkö), Ulla Varvio–Eeva Karppinen (pariairokaksikko) ja Antti Kilpeläinen–Joel Naukkarinen (perämiehetön kaksikko) tavoittelevat olympiapaikkoja soudun olympiakarsinnoissa Luzernissa 22. –24. toukokuuta.

Luzernin olympiakarsintaregatassa on suomalaisten luokissa sekä Euroopan maaosakarsinta miesten yksikössä että viimeinen olympiakarsinta molemmissa kaksikoissa. Miesten yksikössä olympiapaikka on jaossa kolmelle parhaalle, kaksikoissa jaossa molemmissa luokissa kahdelle parhaalle.

Ven lähtee kisaamaan hyvillä mielin.

”Paineet ovat luonnollisesti kova, kun on 17 kovaa yksikköä vastakkain ja vain kolmelle olympiapaikat tarjolla. Kevät on mennyt tähän asti hyvin, samoin viimeiset harjoitukset, joten omaan tekemiseen lähden keskittymään. Sillä pitäisi päästä pitkälle. Loppuun saakka on viimeistelyssä keskitytty aika perustekemiseen, viimeistelyharjoituksilla on haettu vielä lisää pientä kovuutta. Vahvuuteni on tähän asti ollut tasaisuus, ja toivon sen jatkuvan täällä”, Ven sanoo.

Joel Naukkarinen on yhtä lailla hyvillä fiiliksillä perämiehettömän kaksikon osalta.

”Olemme tehneet kevään parhaat harjoitukset tässä ihan kisojen alla, selkeä muutos aiempaan kevääseen. Olemme saaneet vähän uutta keskittymistä ja tarkkuutta harjoitteluun, olemme ottaneet psyykkistä valmentautumista mukaan. Viime vuoteen verrattuna olemme parempia kaikessa. Tekniikka on kehittynyt ehkä ylivoimaisesti eniten.”

Naukkarinen tietää myös kaksikkonsa vahvuudet kilpailumatkalla:

”Jos olemme hyvin kilpailussa mukana, loppukirimme on tosi vahva. Myös startti on normaalisti hyvä. Siinä välillä on ollut heikkoutemme, mutta viimeisen parin viikon sisällä olemme sitä onnistuneet tosi paljon korjaamaan”, Naukkarinen sanoo.

Suomen joukkue:

Soudun olympiakarsinnat Luzernissa:

M1x: Robert Ven

W2x: Ulla Varvio–Eeva Karppinen

M2-: Antti Kilpeläinen–Joel Naukkarinen

Lisätietoja kilpailuista:
Luzern: www.worldrowing.com

Aikataulu: http://www.worldrowing.com/mm//Document/eventdocs/Eventdocsgeneral/12/30/21/2016FOQRLucerneProvisionalTimetableD.3.1_1005160915_Neutral.pdf

Soutajien urheilijaprofiilit: http://www.melontajasoutuliitto.fi/maajoukkue/soudun-valmennusryhmatoiminta/urheilijaprofiilit/

Lisätietoja:
Soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen + 358 400 157 040