Suomalaissoutajilla monenlaisten tunteiden EM-avauspäivä

26.5.2017 Yleinen

Robert Ven toivoi EM-vesillä enemmän kuin avauspäivä antoi.

Suomalaissoutajien kansainvälisen kauden avaus EM-kilpailuissa Tsekin Racicessa sisälsi sekä onnistumisia että pettymyksiä.

Miesten yksikössä Robert Ven jäi keräilyerässään kolmannneksi, mikä tiesi A- ja B-finaalipaikkojen karkaamista. Naisten yksikössä Eeva Karppinen oli alkueränsä kuudes ja soutaa lauantaina keräilyerässä, josta kaksi parasta etenee A-finaaliin. Miesten kevyessä yksikössä Juho-Pekka Petäjäniemi souti C-finaaliin, miesten kevyt pariairokaksikko Kasper Hirvilampi–Joonas Petäjäniemi soutaa lauantaina Venin tavoin C/D-välierässä.
Robert Venillä päällimmäisenä tunteena oli pettymys, vaikka hän löysi suorituksistaan hyvääkin.
”Keräilyeristä ei päässyt semeihin, joka oli ilman muuta vähimmäistavoite. Alkuerä aamulla kulki kyllä aika hyvin. Iltapäivällä keräilyerissäkin matkavauhtia oli hyvää, mutta kunnon kovaan loppukiriin ei ollut paukkuja. Nyt täytyy keskittyä huomiselle ja saada pari hyvää kisaa vielä. Uskon että niiden kautta saadaan vielä vähän lisää vauhtia tulevaan, kun on vähän ruosteessa kisatuntuma”, Ven sanoi.
Eeva Karppisen luokassa alkuerästä ykkönen meni suoraan A-finaaliin.
”Lähdin mukaan kisaan, mutta huomasin ettei ykköstilaan ollut mahdollisuutta, joten löysäsin keräilyyn. Soutu tuntui vähän jäykältä mutta tästä on hyvä parantaa”, hän sanoi.
Juho-Pekka Petäjäniemi oli sekä alkuerässään että keräilyerässään kuudes. Hänelle ei jäänyt jossiteltavaa.
”Pystyin vetämään hyvin omalle tasolle molemmissa vedoissa, muut vaan olivat nopeampia. Aamulla pääsin lähelle viime vuoden finalisteja, mutta illalla erot olivat suurempia. Illan ajat eivät silti kerro koko totuutta, sillä jouduin radalle, jossa oli kovin vastatuuli. Huomenna uskon pystyväni haastamaan kaikki muut C-finalistit voittotaistelussa”, Petäjäniemi sanoi.
Miesten kevyen pariairokaksikon soutajille sen sijaan jäi jossiteltavaa, sillä kaksikon parasta tahtia ei perjantaina nähty.
”Teknisesti emme pystyneet mielestämme sellaiseen soutuun jota täällä vaaditaan. Tiedämme kuitenkin vauhdin olevan meillä kohdillaan, jos saamme soutumme menemään teknisesti kaikilta puolin hyvin. Torstain avaava harjoitus antaa hyvää luottoa, vaikka tänään olikin vaikea päivä. Huomiseen lähdemme parantamaan ja etsimään hyvää teknisesti ehjää soutua aamun C/D-semeihin. Turha tätä on liikaa murehtia, kausi on vasta alussa. Pystymme parantamaan paljon, sillä meillä on vasta muutamia viikkoja yhdessä soutua. Joka lähtö on mahdollisuus”, Hirvilampi sanoi.
Petäjäniemi oli parinsa kanssa samoin mielin. Kaksikon alkuerästä terävyyttä vei painonpudotus. ”Säästelimme alkuerässä voimia keräilyerään. Iltapäivällä olisi ollut mahdollisuudet parempaan vetoon. Asenne oli hyvä, mutta intoa oli nyt jopa liikaa. Meillä on Kasperin kanssa erilainen yksikkötekniikka, ja kisajännityksessä soutuun tuli yliyrittämistä, jolloin tekniikka ei mennyt yksiin. Huomenna tavoite on keskittyä terävään ja yhdenaikaiseen vetoon, jolloin sekuntejakin pitäisi lähteä pois”, hän sanoi luottavaisena.
Soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen oli jo ennakkoon odotuksissaan maltillinen, sillä kyseessä oli vasta kansainvälisen kauden avauskilpailu suomalaisille.  Avauspäivässä olikin paljon positiivista jatkoakin ajatellen.
”Eevalla ihan ok alku, mutta veto oli vähän varovainen. Hän pystyy vielä laittaa paljon paukkuja lisää, hyvällä fiiliksellä huomiseen. Robertilla alkuerä meni hyvin, keräilykin oli ihan hyvä veto. Ihan hyvä, mutta harmittaa tietysti, ettei se riittänyt. Juho-Pekalla vedot olivat hyvät, mutta muut olivat vaan nopeampia. C-finaali on varmasti paljon tasaisempi.  Kaksikolla ei yhteen soutaminen mennyt niin hyvin kuin eilen treeneissä. Jos he saavat loksahtamaan soudun yhteen, pystyvät varmasti parantamaan”, Hiltunen sanoi.

EM-kisojen tulossivu