Ven voitti C-finaalin, Karppinen sunnuntaina B-finaalissa

27.5.2017 Yleinen

Robert Ven alkuerän startissa (arkistokuva)

Suomalaissoutajien suoritukset paranivat EM-kilpailuiden toisena päivänä Tsekin Racicessa.

Miesten yksikössä Robert Ven oli C/D-välierässään toinen ja voitti C-finaalin, joten hänen sijoituksekseen tuli 13:s. Naisten yksikössä Eeva Karppinen oli keräilyeränsä viides ja soutaa sunnuntaina B-finaalissa. Miesten kevyessä yksikössä Juho-Pekka Petäjäniemi oli C-finaalissa kolmas eli sijoittui kilpailun 15:nneksi. Miesten kevyt pariairokaksikko Kasper Hirvilampi–Joonas Petäjäniemi puolestaan jäi D-finaalissa kolmanneksi eli sijoittui 21:nneksi.
”Tämä oli eilistä parempi, kisa kisalta menemme eteenpäin. Robertilla eilenkin oli hyviä vetoja, mutta jokainen veto parani, C-finaalin voitto oli vetonakin tosi hyvä ja antoi luottamusta jatkoon. Juho-Pekalla oli viimeinen selkeästi paras, samoin kaksikolla. Kaksikolla yhteensoutu meni paikoitellen hyvin, siinä mentiin eteenpäin. Eeva veti tänään pirteästi, hän veti yksiköllä oman ennätyksensä. Tarkoitus on, että huomenna tulisi taas vielä parempi soutu. Tästä se pikkuhiljaa paranee”, soudun valmennuspäällikkö Ilona Hiltunen sanoi tyytyväisenä.
Ven koki saaneensa C-finaalissa jo hyvää kisatunnetta.
”Kisa tuntui aika helpoltakin, ja varaa on parantaa siitäkin. Vähän vaikea oli latautua henkisesti, kun ei taistellut enää parhaista sijoista, mutta kovia kavereita sielläkin oli vastassa. Onneksi sain kuitenkin hyvän vedon. Uskon, että tästä kisat vaan paranee kun niitä saa alle”, Ven sanoi.
Karppinen oli menoonsa perjantaita tyytyväisempi.
”Tänään soutu oli parempaa, mutta teknisesti haastavaa menoa. Huomenna on taas mukava lähteä haastamaan itseään B-finaalissa”, Karppinen sanoi.
Miesten kevyessä yksikössä Juho-Pekka Petäjäniemi oli tyytyväinen viimeiseen vetoonsa ja sai paljon hyviä eväitä eteenpäin.
“Sain 110% vedon vikaan kisaan. Ruotsin ja isäntämaa Tsekin soutajakin jäivät taakse, joten olen tyytyväinen suoritukseeni! Yhtään kovempaa en olisi pystynyt vetämään. Loppusijoitus olisi kyllä saanut olla parempi, mutta kisat olivat kovatasoiset. Sarjani viime vuoden A-finalistit ovat nyt B-finaalissa jne. Silti, kärki lähenee kokoajan pikkuhiljaa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin”, hän summasi.
Miesten kevyt pariairokaksikko Kasper Hirvilampi–Joonas Petäjäniemi puolestaan jäi D-finaalissa kolmanneksi eli sijoittui 21:nneksi. Hirvilampi näki päivissä paljon positiivista, mikä antaa uskoa jatkoon.
”Turha tätä on liikaa murehtia, sillä vauhti löytyy varmasti kilpailuiden ja yhteiskilometrien kautta kaksikolla. Ensimmäiset arvokilpailut ovat kuitenkin hieno kokemus kaikkineen, ja täältä saa paljon oppia jatkoon mitä hyödyntää. On uskallettava lähteä yrittämään, jos halua kehittyä. Kehitystä ei saa spekuloimalla kauempaa käsin”, Hirvilampi sanoi.
Hän oli tyytyväinen siihen, kuinka kaksikko sai aamun vedossa irti fyysisesti, vaikka yhteissoutu ei teknisesti aivan löytynytkään.
”Iltapäivästä vastaavasti veto ei ollut fyysisesti niin onnistunut. Jäimme ensimmäisellä vitosella liikaa, mutta 700–1500 metrin väli tuli meillä vastaavasti teknisesti todella hyvin. Se pätkä antaa paljon luottoa jatkoon. Kun aamun ja illan vetojen positiiviset asiat otetaan ja lyödään yhteen ja harjoittelemme niitä niin, että onnistumme kilpailutilanteessa tekemään sen mihin pystymme, tarvittava vauhti löytyy varmasti kauden mittaan”, Hirvilampi sanoi.
Parinsa tavoin positiivisesti eteenpäin suuntasi myös Joonas Petäjäniemi.
”Soutu parani loppua kohti, teknisiä vaikeuksia oli yllättävän paljon. Yhteensoutu ei onnistunut kilpailuissa kuten torstain valmistavassa harjoituksessa.  En voi sanoa että olisin tyytyväinen suoritukseen, mutta ensimmäinen kilpailu tällä kokoonpanolla on nyt takana. Positiivisena puolena 750–1400 metrin välillä saimme finaalissa hyvää soutua. Kilpailutekniikkaa pitää silti hioa vielä paljon, jos mielii kansainvälisiin vauhteihin”, Petäjänietmi sanoi.
Karppinen on sunnuntain ainoa suomalainen.

Tulokset