Hallitustiedote 17/2022

Suomen Melonta- ja Soutuliiton hallitus piti Teams-kokouksen 17.11.2022. Kokouksen alussa kiitettiin liiton toimihenkilöitä SMSL 10v-juhlapäivän järjestelyistä.

“Haluan antaa ison kiitoksen liiton toimihenkilöille juhlapäivän järjestelyistä sekä kiitos tietysti kaikille osallistujille. Tunnelma koko päivän oli todella mukava. Onnea kaikille palkituille urheilijoille sekä SMSL toimijoille ja seuroille. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa kymmentä vuotta”, sanoo puheenjohtaja Minna Kantsila.

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma 2023-2026

Hallitus hyväksyi liitolle uuden yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman, joka on osa liiton isompaa vastuullisuusohjelmaa. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmasta on uutisoitu erikseen.

“Tänä vuonna opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi lajiliittojen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyötä osana valtionapuhakemusprosessia. Liitossa on edistetty yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa niin järjestötoiminnassa, koulutuksissa kuin urheilutoiminnassa laaja-alaisesti. Lähtökohtaisesti tavoitteena on, ettei kukaan koe syrjintää tai häirintää meidän tai seurojen toiminnassa. Jokainen meistä on vastuussa yhdenvertaisesta toiminnasta”, kertoo toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.

Huippu-urheiluvaliokunta ja jaostoja nimitettiin

Hallitus nimesi uusia toimijoita liiton organisaatioon. Valitettavasti uusiin valiokuntiin ei saatu riittävästi hakijoita, joten haku on edelleen auki.

“Huippu-urheiluvaliokuntaan nimitettiin osa toimijoista, mutta kaipaamme vielä puheenjohtajaa sekä yhtä lisäjäsentä. Kilpailu- ja tuomarivaliokuntaa ei pystytty nimeämään lainkaan, koska sinne tarvitaan melontalajien toimijoita sekä puheenjohtajaa. Nyt on aika tulla mukaan, joten olkaa yhteydessä minuun, jotta saamme valiokunnat toimintaan heti vuoden alusta”, jatkaa Eerika.

Pujottelu- ja koskicrossijaosto sekä sisäsoudun jaosto nimitettiin. Pujottelun lajipäällikkönä toimii Leo Janka ja sisäsoudun lajipäällikkönä Pentti Soini.

Hallitus tekee täydentäviä valintoja seuraavassa kokouksessa. Valinnoista on uutisoitu erikseen.

Muita asioita kokouksessa

Hallitus päätti vuoden 2023 sääntömääräisten kokousten ajankohdat: kevätkokous pidetään lauantaina 1.4.2023 Helsingissä/hybridinä (osana Go Expo -tutustuminen) ja syyskokous lauantaina 18.11. (paikka päätetään myöhemmin/hybridi).

Coastal-asioita käsiteltiin kahden asiakohdan osalta. Jaostolta oli tullut pyyntö käsitellä eri SM-kilpailujen aikatauluja päällekkäisyyksien osalta. Hallitus totesi, että olympiasoudun jaosto oli ottanut kaikkien mahdollisuuksien puitteissa huomioon eri lajien kansalliset kilpailut, kv. kilpailut, järjestävien seurojen mahdollisuudet järjestää kilpailuja sekä olosuhteiden saatavuuden. SM-viikolle toivotaan mahdollisimman laajaa osallistujakaartia kilpailujen läheisyydestä huolimatta. Toisena Coastal-asiana hallitus vahvisti ottavansa vastaan Joel Naukkarisen saavuttaman Suomen maapaikan Beach Sprintin World Beach Games -kilpailuihin vuodelle 2023. Kilpailut hallinnoidaan Suomen Olympiakomitean kautta.

Hallitus keskusteli lajiliitoille annetusta mahdollisuudesta nimetä Urheilugaalassa oma taustavoima -palkinnon saaja. Mahdollinen valinta tehdään seuraavassa kokouksessa.

Hallitukselle tuotiin tiedoksi I-tason ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen ohjausryhmän koolle kutsuminen sekä suunnitelma vuoden 2023 aikana toteutettavista seurasparrauksista.

Seuraava hallituksen kokous on torstaina 15.12.2022 klo 17-19.