Suomalaissoutajat valmiina hakemaan onnistumisia MM-kilpailuissa

Tsekin Racicessa 18. –25. syyskuuta käytäviin olympiasoudun MM-kilpailuihin suuntaa suomalaisviisikko, jolla on hyvät lähtökohdat tavoitella onnistuneita arvokilpailusuorituksia kauden päätteeksi.

Suomen joukkueessa kilpailevat Joel Naukkarinen (M1x), Jukka-Pekka Kauppi ja Juho-Pekka Petäjäniemi (M2x), Kasper Hirvilampi (LM1x) ja Aura Forsberg (LW1x).

Naukkariselle kaikin tavoin hyvänä MM-valmistautumisena toimi opiskelijoiden EM-kilpailut, joissa hän voitti kultaa. MM-kilpailuihin hän sai ensimmäistä kertaa urallaan paikan miesten yksikköön.

– Sekin oli jo iso tavoitteen täyttyminen. Huolellisen arvion jälkeen päädyin, että opiskelijoiden EM-kisat olisi minulle selvästi paras vaihtoehto valmistautua uran seuraavaksi kovimpaan haasteeseen. Olen fyysisesti ja taidollisesti urani parhaimmassa kunnossa, joten MM-valmistautumisessa annoin eniten painoarvoa psyykkisille ulottuvuuksille, kilpailemisesta nauttimiselle ja miten tärkeää on vahvistaa onnistumisiin johtavaa mentaliteettia, Naukkarinen sanoo.

Kaupin ja Petäjäniemen osalta EM-kilpailut jäivät väliin Kaupille elokuussa sattuneen pyöräkolarin vuoksi, mutta nyt kaksikolla on kaikki kunnossa.

– Vaikka elokuussa sattunut pyöräkolari esti jonkin aikaa täysipainoisen harjoittelun ja kilpailemisen, on vuosi kuitenkin kokonaisuudessaan ollut onnistunut. Viimeistelytreeneissä kaksikkosoutu on tuntunut hyvältä, joten hyvillä mielin suunnataan kohti ensimmäisiä arvokilpailuja, Kauppi sanoo.

Petäjäniemi kokee myös, että tauon jälkeen vene on saatu taas vauhtiin.

– Rentoutta ja yhtenäisyyttä voisi saada vielä parannettua. Paikoitellen olemme löytäneet tämän, mutta ei ihan vielä saatu kovissa kisatehoisissa vedoissa toteutumaan täysin. Nuo kun saa vielä osumaan niin omaa ennätystulosta on tulossa kisoissa. Sitä lähdemme kisoista hakemaan, sillä taso on kova ja muiden suorituksiin emme pysty vaikuttamaan.

– Jos pitäisi arvioida sijoitusta voisimme huippusuorituksella yltää 15 joukkoon. Ketään emme kuitenkaan rupea kumartelemaan, ja lähdemme vetämään omaa parastamme. Mahtavaa päästä kisaamaan, Petäjäniemi sanoo.

Kasper Hirvilampi on pitkän kauden loppupuolellakin hyvässä vireessä kohti MM-kilpailuja.

– Ihan luottavaisin mielin ja innoissaan olen lähdössä. Olen palautunut hyvin EM- ja SM-kisoista ja saanut hyvän treenijakson. Olen saanut vauhtia ylöspäin. Tavoite on 12 parhaan joukkoon ja välieriin. Se on kova tavoite, mutta siihen on saumat, Hirvilampi sanoo.

Aura Forsbergille arvokisareissu on uran ensimmäinen.

– Valmistautuminen on mennyt olosuhteisiin nähden hyvin. Minut valittiin nyt ensimmäistä kertaa arvokisoihin ja lähden hakemaan arvokasta kokemusta tulevia vuosia varten, Forsberg sanoo.

Suomen joukkue MM-kilpailuissa:

• M1x Joel Naukkarinen (Nesteen Soutajat)
  • M2x Jukka-Pekka Kauppi ja Juho-Pekka Petäjäniemi (Takon Soutajat)
  • LM1x Kasper Hirvilampi (Nesteen Soutajat)
  • LW1x Aura Forsberg (Espoon Soutajat)

Kilpailujen nettisivut