Freestylemelonnan MM-kisat alkavat Columbuksessa – vähävetisyys kilpailun riesena

Suomen freestylemelontamaajoukkueen kauden tärkein kilpailu käydään ensi viikolla Yhdysvalloissa. Suomen joukkue on ollut jo hyvissä ajoin Columbuksessa, jotta suorituspaikassa voisi harjoitella tarpeeksi ennen kilpailutapahtumaa.

Suomi osallistuu MM-kilpailuihin isolla, kymmenen melojan joukkueella. Suomalaisten melojien tasoa on nostanut viimevuosien aktiivinen kilpailutoiminta kotimaassa, joka on myös yleisesti kasvattanut kiinnostusta lajiin. Naapurimaistamme vain Norja on edustettuna yhden kilpailijan voimin.

Kilpailuun valmistautumista on haitannut joen heikko vesitilanne. Kilpailupaikka saa vetensä padotusta joesta, ja veden vähyyden vuoksi jopa kilpailun sääntöjä on jouduttu muuttamaan, jotta kilpailun aikana juoksutettava vesi riittää kilpailun läpiviemiseen. Kaikilta kilpailijoilta otettu pois yksi alkueräsuoritus kilpailun keston lyhentämiseksi.

Suomen arvokisakonkari Visa Rahkola arvioi amerikkalaisilta löytyvän voittajakandidaatit sekä muutaman potentiaalisen yllättäjän. Omiin mahdollisuuksiinsa Visa suhtautuu luottavaisesti ja tuntee olevansa valmiimpi tämän vuoden koitoksiin johtuen viime vuoden maailman cupissa hankitusta kokemuksesta, joka käytiin samassa paikassa. Euroopan kärkimelojien Visa arvioi tulevan Ranskasta ja Britanniasta, mutta myös oma tavoite on päästä aina finaaliin saakka.

Kilpailuolosuhteista Visa ei tee ongelmaa “Olosuhteisiin ei voi vaikuttaa. Ne on mitä on ja niiden kanssa on tultava toimeen. Kilpailupaikka on niin haastava, että yllätyksiltä ei voida välttyä”. Naisten melojista Iia Vuorenpää kipuili valmistavissa harjoituksissa oman suorituksen kanssa, mutta löysi tilanteesta myös mahdollisuuden, “Monet kilpakumppanit ovat keskittyneet harjoituksissa isoja pisteitä antaviin liikkeisiin, jotka ovat sitten epäonnistuneet. Aloitan omat kilpailusuoritukseni varmoilla pisteitä tuovilla liikkeillä ja lopuksi räjäytetään potti, jotta alkueristä irtoaa jatkopaikka”.

Visan kanssa samassa miesten sarjassa kilpaileva Miika Sorjonen hakee omaa parasta arvokisasijoitustaan ja suhtautuu tilanteeseen rauhallisesti: “Vaikka itse kisa-aaltoa ei ole päässyt kunnolla melomaan ennen joukkueiden yhteisharjoituksia, on silti hyvä olo kisojen suhteen ja kisasuorituksen liikkeiden järjestys alkaa loksahtamaan paikalleen”.

Freestylemelonnan MM-kilpailut alkavat naisten alkuerillä ensi tiistaina 10. lokakuuta.

Lisätietoja:

Freestylemelonnan MM-kilpailujen sivusto: https://www.canoeicf.com/canoe-freestyle-world-championships/columbus-georgia-2023

Maajoukkueen blogi: https://freestylemelonta.blogspot.com

Maajoukkue instagramissa ja facebookissa:

Tietoa freestylemelonnasta: https://www.melontajasoutuliitto.fi/lajit/freestylemelonta

Maajoukkueurheilijoiden profiilit: https://melontajasoutuliitto.fi/huippu-urheilu/freestyle

Teksti: Kari Nykänen

Kuva: Visa Rahkola