Freestylemelonnan MM-kisat alkavat – Suomen joukkue jännittyneenä mutta valmiina hyvällä fiiliksellä

Freestylemelontakausi huipentuu tällä viikolla käytäviin freestylemelonnan MM-kilpailuihin Columbuksessa Yhdysvalloissa. Suomen joukkue on valmistautunut hyvin kilpailuun ja höystää huumoria kilpailujännitystä vastaan.

Suomen joukkueessa on hyvä kokoonpano kokemusta ja ensimmäistä arvokilpailukokemustaan hakevia. Suomen joukkueen Visa Rahkola menestyi hyvin Columbuksen maailman cupissa viime vuonna, ja on asettanut riman korkealle – tavoitteena on finaalipaikka. Finaalipaikka vaatii varmaa suorittamista korkeilla pisteillä läpi kilpailuviikon. Visan kanssa cupin kilpailussa hienosti sijoittunut, ja vielä junioreissa melova, Onni Eronen on myös valmiina kilpailuun: “Kilpailuvalmistautumisen loppukirissä tunnelma kasvaa – kilpailu on varmasti kovatasoinen mutta se vain innostaa ottamaan kaiken ilon irti.”. Ensimmäisessä arvokilpailussaan melovaa Anne Pantsaria tulossa oleva koitos jännittää: “Tavoitteena on tehdä oma parhaani kisasuorituksissa ja kannustaa Suomen tiimin melojia parhaimpaansa”.

Miesten joukkueen jokereina ovat Miika Sorjonen ja Tuisku Äänismaa, Miika sykähdytti kovilla pisteille SM-kilpailussa ja Tuiskun hyvän valmistautumisen sotki loppukauden sairastelut. “Fiilis on pysynyt hyvänä monista loppukauden vastoinkäymisistä huolimatta. Melonta ei ole siellä mikä on omana tavoitteena, mutta henkinen tila on optimi. Näen, että suonenveto tarvitaan jatkopaikkaan, mutta siihen on varmasti hyvät mahdollisuudet”, nauraa Tuisku omalle tilanteelleen.

Kilpailut alkavat naisten alkuerillä tiistaina. Naisten kovimmat odotukset kohdistuvat Anni Mykkäseen. “Itseäni tyydyttävä kilpailusuoritus on aina haastavaa koostaa ja saada harjoiteltua toimivaksi kokonaisuudeksi. Valmistautuminen on stressaavaa ja tällä kertaa lisähaastetta on tuonut epätietoisuus kisa-aallon luonteesta ja vähäiset harjoittelumahdollisuudet matalasta vedenkorkeudesta johtuen. Kilpakumppaneita seuratessa olen pyrkinyt oppimaan heidän tekemisestä. Vaikka finaalipaikka on tavoitteena, ei sijoituksia kannata tässä vaiheessa miettiä, vaan keskittyä oman liikelistan hiomiseen. Tärkeintä on iloita onnistumisista, ottaa opiksi virheistä, ja loput paikataan täällä järkyttävän hyvällä jäätelöllä”

Freestylemelonnan MM-kilpailuja voi seurata livestriiminä netissä. Linkki striimiin MM-kisojen sivustolla:  https://www.canoeicf.com/canoe-freestyle-world-championships/columbus-georgia-2023

Aikataulu, aloitusajat Suomen aikaa:

Tiistai 10.10.

Jyri Hämäläinen, freestylemelonnan lajipäällikkö

jyri.hamalainen@yahoo.com

Maajoukkueen blogi: https://freestylemelonta.blogspot.com

Maajoukkue instagramissa ja facebookissa:

Tietoa freestylemelonnasta: https://www.melontajasoutuliitto.fi/lajit/freestylemelonta

Maajoukkueurheilijoiden profiilit: https://melontajasoutuliitto.fi/huippu-urheilu/freestyle

Teksti: Kari Nykänen

Kuva: Visa Rahkola