Hallitustiedote 5/2023

Suomen Melonta- ja Soutuliiton hallitus piti vuoden viidennen kokouksensa Sporttitalolla 16.5.2023. Kokouksen alussa kuultiin viestintä- ja seurapalvelukoordinaattori Sini Rönnqvistin katsaus seurasparrien tilanteesta ja seurojen tilannekuvasta strategiatyön tueksi. “Vuoden 2023 aikana olemme aloittaneet tarkemman seurannan seurojen osallistumisesta liiton tapahtumiin ja toimintaan sekä millaisia palveluja ne käyttävät. Tavoitteena on saada profiloitua seurat, jotta voimme paremmin palvella erilaisia tarpeita tulevaisuudessa”, kertoo Sini Rönnqvist. Samalla Sini kertoi lyhyesti kilpailu- ja tuomarivaliokunnan työn alla olevien yleisten kilpailusääntöjen päivitystyöstä. Yleiset kilpailusäännöt tulevat hallituksen päätettäväksi lokakuussa 2023.

Liiton uudeksi jäseneksi hyväksyttiin Sysmän Sisun soutujaosto. Samalla hyväksyttiin Hyvinkään Seudun Melojien ero liiton jäsenyydestä. Uusiksi tapahtumajärjestäjäjäseniksi hyväksyttiin Vesiurheilukeskus Laguuni ja Melomo Oy. Muita päätösasioita olivat ansiomerkin hyväksyminen sekä SuomiSportin rekisteriselosteen päivitys.

Jokaisessa kokouksessa käydään läpi talousasiat. “Liiton talous nojautuu pitkästi OKM:n valtionapuun. Keväällä ja kesällä kustannuksia tulee erityisesti maajoukkueiden kilpailutoiminnasta, joten jos säästötarpeita tulee, on niihin reagoitava heti syyskaudella. Kustannukset ovat nousussa, kuten kaikki hyvin tiedämme. Pitää olla hyvin hereillä”, kertoo toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.

Venäjä- ja Valko-Venäjä -tilanne on edelleen akuutti. Hallitus päätti pyytää ICF:ltä tarkennuksia neutraalien urheilijoiden statuksen varmistamisesta. “Pyydämme pohjoismaita mukaan tähän tarkennuskyselyyn, mutta tarvittaessa teemme sen yksin. Järjestämme myös urheilijoille vapaamuotoisen keskustelutilaisuuden, jossa keskustelemme eri vaihtoehdoista, joita ICF:n päätös saattaa liitolle ja urheilijoille asettaa. World Rowingin osalta tilanne on toinen, koska se ei ole sallinut neutraalien urheilijoiden paluuta kilpailutoimintaan”, sanoo puheenjohtaja Minna Kantsila.

Lisäksi kokouksessa käsiteltiin strategian toimenpidesuunnitelman työstöä, keskusteltiin hallituksen työtavoista sekä kuultiin toiminnanjohtajan ja puheenjohtajan katsaus. Seuraavan kokouksen ajankohta jäi auki, mutta se pidetään kesä-heinäkuussa.

Lisätiedot:
puheenjohtaja Minna Kantsila, puh. 050 337 3034, minna.kantsila@smsl.fi
toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö, puh. 040 593 2487, eerika.laalo-haikio@smsl.fi