Kjell Karlsson coastal-soudun valmennuspäälliköksi

Kjell Karlsson on nimetty Suomen Melonta- ja Soutuliiton coastal-soudun osa-aikaiseksi valmennuspäälliköksi. Hän jatkaa yhä myös olympiasoudun maajoukkueen valmentaja. Coastalin osalta hänen tehtävänään on lajin pitkäntähtäimen kehityssuunnitelman rakentaminen ja koordinointi yhdessä coastal-jaoston kanssa. Pitkäntähtäimen kehityssuunnitelman avulla pyritään kehittämään lajin kotimaista toimintaa ja rakentamaan samalla urheilijoille menestysmahdollisuuksia 2028 Los Angelesin olympialaisissa.

Coastalia on harrastettu jo vuosia mm. Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, mutta nyt laji on vakiinnuttanut paikkansa myös Euroopassa. Olympiastatus tuo Kjellin mukaan uusia haasteita lajiliitoille ja kilpailujärjestäjille, siksi World Rowingin linjauksia lajin suhteen tulee seurata tarkkaan. Hyvän pohjan rakentaminen lajille on tärkeää, jotta sitä voidaan viedä eteenpäin Suomessa.

– Näen Coastal-soudussa paljon potentiaalia niin liikuntamuotona kuin kilpailulajina. Varsinkin Beach Sprint -kilpailumuoto tuo erilaista sähäkkyyttä lajille, kun verrataan muihin soutulajeihin. Sitä voisi melkein kutsua soudun crossfitiksi. Yleisesti lajia voidaan harrastaa missä tahansa, kunhan on vettä ja kalustoa. Tämä antaa hyvän edun laajan harrastepohjan rakentamiselle, ei tarvitse olla soudun erikoisseura vaan esim. purjehdus-, melonta- ym. seurat voivat ottaa lajin ohjelmaansa, Kjell Karlsson toteaa.

– Hienoa, että meillä on tässä vaiheessa mahdollisuus nimetä osaava henkilö coastalin valmennuspäälliköksi. Kjelliltä löytyy laajaa soutuosaamista ja näkemystä, miten lajia kannattaa viedä Suomessa eteenpäin. On tärkeää, että meillä on valmennuspäällikkö vetämässä uuden olympialajin pitkäjänteistä kehitystyötä, sanoo liiton toiminnanjohtaja Juho Allonen.

Lisätietoja:

Juho Allonen, toiminnanjohtaja

(040 556 2977 / juho.allonen@smsl.fi)

Kjell Karlsson, valmennuspäällikkö

(040 6896484 / kjell.karlsson@smsl.fi)

Kuva: Balint Czucz